احتمال وقوع موج دوم و سوم کرونا در کشور

به گزارش پرسینا بلاگ، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایمنی بیشتر نقاط کشور در برابر کرونا، هنوز زیر 20 درصد است، از احتمال وقوع موج بعدی کرونا در بسیاری از کشورها از جمله ایران به دلایل متعدد، اطلاع داد.

احتمال وقوع موج دوم و سوم کرونا در کشور

به گزارش تسنیم؛ دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و عضو کمیته اجرایی پژوهش عظیم بین المللیSolidarity clinical trial for COVID-19 treatments سازمان دنیای بهداشت ضمن تشریح اقدامات وزارت بهداشت در حوزه مقابله با کرونا از زمان آغاز اپیدمی تا به امروز، گفت: ایران با برخورداری از قوی ترین شبکه بهداشت و پیشگیری، کوشش های فوق العاده ای برای کنترل اپیدمی کرونا انجام داده که با پیروزیت های قابل توجهی نیز همراه بوده است.

وی ادامه داد: در گام نخست، برنامه غربالگری بیماران مبتلا به کرونا را طراحی و اجرا کرد تا با مراقبت اولیه و در صورت احتیاج به انجام آزمایش از مراجعه مستقیم افراد به بیمارستان ها پیشگیری و با آموزش و حمایت لازم، مسائل و نگرانی مردم را رفع کند؛چراکه در شرایط بحرانی اپیدمی ویروس کرونا، دور نگه داشتن افراد سالم از بیمارستان ها، کلید پیروزیت در کنترل بیماری بود.

خدمات رسانی 50 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص به بیماران کرونا در اقصی نقاط کشور

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اضافه نمود: در شبکه درمان کشور، نزدیک به 50 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در اقصی نقاط کشور، از جمله 3 هزار متخصص در شهرهای محروم و در گرمای بی امان جنوب کشور، طی سخت ترین شرایط، به درمان بیماران مبتلا به کرونا مشغول هستند. بیش از 8 هزار تخت ICU در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت، بخش عمومی و بخش خصوصی پذیرای بیماران بدحال مبتلا به کرونا بوده اند.

17500 خانه بهداشت در روستاها، 2800 پایگاه سلامت در شهرها، در خدمت بیماران کرونا

ملک زاده اضافه نمود: همچنین، 17500 خانه بهداشت در روستاها، 2800 پایگاه سلامت در شهرها و 5700 مرکز جامع سلامت در شهرها و روستاها همچنان به ارائه خدمات در زمینه شناسایی یا درمان مبتلایان مشغولند. 1200 مرکز درمانی سرپایی کووید 19 که مجهز به امکانات نمونه گیری برای تست تشخیصی و درمان سرپایی و آموزش بیماران هستند نیز به صورت 16 ساعته، خدمات تشخیصی و درمانی کرونا و آموزش به بیماران ارائه می نمایند. همچنین، موثرترین داروی مورد احتیاج بیماران مبتلا به کرونا ، به صورت رایگان در اختیار بیماران بستری که به آن احتیاج داشته اند، قرار گرفته است.

ایران از فعال ترین همکاران تحقیقاتی پژوهش عظیم بین المللی کرونای سازمان بهداشت دنیای

وی در تشریح کوشش های تحقیقاتی ایران برای مقابله با کرونا و دستیابی به درمان موثر این بیماری، توضیح داد: ایران با بهره مندی از شبکه وسیع پژوهشی، علاوه بر تصویب 2970 پروژه تحقیقاتی مرتبط با کووید 19 و اختصاص 20 میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه های علوم پزشکی برای طرح های مصوب، اعلام فراخوان حمایت از پروژه های تحقیقاتی کلان و بین رشته ای- دانشگاهی کووید 19 توسط موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) با اعتبار 8 میلیارد تومان را انجام داده است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت متذکر شد: دریافت 286 پروژه تحقیقاتی، ثبت بیش از 220 کارآزمایی بالینی در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران تا نیمه اول خرداد ماه، طراحی سامانه ثبت بیماران مبتلا به کووید 19 به منظور پیگیری طولانی مدت شرایط سلامت مبتلایان و طراحی مطالعات پژوهشی ملی و بین المللی در زمینه این بیماری در آینده، اجرا شده است؛ همچنین با پیوستن به مطالعه کارآزمایی عظیم بالینی سازمان بهداشت دنیای (Solidarity clinical trial for COVID-19 treatments) با مشارکت 29 بیمارستان وابسته به 16 دانشگاه علوم پزشکی، بیشترین بیماران مبتلا را وارد این مطالعه نموده و از این نظر نسبت به بسیاری از مراکز پژوهشی اروپا، آمریکا و سایر نقاط دنیا که همکار این مطالعه دنیای هستند، فعال تر عمل نموده است.

انتشار 350 مقاله علمی از سوی محققان ایرانی در زمینه کووید 19

ملک زاده از انتشار 350 مقاله علمی در زمینه بیماری کووید 19 اطلاع داد که همگی در مجلات علمی بین المللی داخلی و خارجی منتشر شده اند.

فراوری هزاران کیت تشخیص و ایجاد سامانه ثبت بیماری و ردیابی مبتلایان

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد: در شرایط سخت تحریم ها، هزاران کیت تشخیص کرونا، دستگاه های ضدعفونی نماینده، سامانه سلامت دیجیتال و هوش مصنوعی برای ثبت بیماری، آموزش، ردیابی و جابجایی بیماران مبتلا و بسیاری از محصولات مورد احتیاج دیگر از دستگاه های اکسیژن ساز تا ماشین های بیهوشی و البسه محافظتی، طی مدت شیوع کرونا در کشور، طراحی و فراوری شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.

ایمنی بیشتر نقاط کشور هنوز زیر 20 درصد است

وی در مورد میزان ایمنی ایجاد شده در شهرهای مختلف کشور در برابر ویروس کرونا، گفت: به جز سه شهر کشورمان که بیش از 60 درصد مردم آن ها ایمنی کسب نموده اند؛ در سایر مناطق، ایمنی زیر 20 درصد و در مناطق روستایی که 30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، ایمنی زیر 10 درصد است.

احتمال وقوع موج دوم و حتی سوم کرونا در دنیا و ایران

عضو کمیته اجرایی پژوهش عظیم بین المللی سازمان بهداشت دنیای گفت: با وجود کوشش های گسترده وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در ایران، در حال حاضر، شمار مبتلایان در کشور به بیش از 187 هزار نفر (تا 25 خرداد) رسیده و تعداد جانباختگان به مرز 9 هزار نزدیک شده است. استان های آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در شرایط قرمز قرار دارند.

ملک زاده بیان داشت: بر اساس آمار رو به افزایش ابتلا و مرگ ها، احتمال وقوع موج دوم و حتی سوم کرونا در دنیا و از جمله در ایران به طور جدی مطرح است و با هر موج، تلفات انسانی روی می دهد.

موج دوم شیوع کرونا می تواند سخت تر باشد

وی با اشاره به اینکه موج دوم شیوع همه گیری بیماری های عفونی به آن معناست که پس از کاهش موارد جدید بیماری، تعداد مبتلایان دوباره افزایش پیدا کند، اضافه نمود: همچنین، موج های بعدی همه گیری کووید 19 می تواند سخت تر باشد و ممکن است، افزایش ابتلا در گروه های سنی یا جمعیتی خاص یا در مناطق بخصوصی در هر کشور یا مانند موج اول همه گیری باشد.

چرا آهنگ کاهش شیوع کرونا کند شده است؟

ملک زاده در پاسخ به این پرسش مهم که چرا آهنگ کاهش شیوع کرونا کند شده است؟ شرح داد: آمارهای دنیای نشان می دهد شوک کرونا به نظام های سلامت کشورها با فرایند کاملا صعودی همچنان ادامه دارد. در حالی که ماه ها پس از موج اول اپیدمی کرونا، چشم ها به نقطه کاهش موارد ابتلا دوخته شده بود، اما باز شدن درب های قرنطینه، آغاز کسب و کارها، برداشته شدن محدودیت های رفت و آمدی قبلی، افزایش تست های آزمایشگاهی و شناسایی ناقلین جدید، آمار مبتلایان بیماری کووید 19 در دنیا را به مرز 8 میلیون نفر نزدیک نموده و تعداد مرگ ها را به بیش از 400 هزار نفر افزایش داده است.

عضو کمیته اجرایی پژوهش عظیم بین المللی سازمان بهداشت دنیای اعلام کرد: در حال حاضر آمریکا، برزیل، روسیه، هند، انگلستان، اسپانیا، ایتالیا، پرو، آلمان، ایران، ترکیه، شیلی، فرانسه، مکزیک، پاکستان، 15 کشور اول دنیا در تعداد ابتلا هستند، بارزترین مثال برای بازگشت کرونا به سرعت شیوع گذشته آلمان است که با وجود برخورداری از سیستم بهداشتی بسیار قوی، اختصاص شمار قابل توجهی از تخت های آی سی یو به بیماران بدحال مبتلا و حتی انجام تست های فراوان و رایگان کرونا، در حال حاضر در رده نهم فهرست جای گرفته است؛ یا کره جنوبی با وجود همه پیروزیت ها با افزایش مجدد شمار مبتلایان، بار دیگر به بسته ماندن درب مدارس تن داده است.

به گفته وی، این شرایط تحمیلی بر کشورها، یک بار دیگر، اهمیت پیغام سازمان بهداشت دنیای را یادآور می گردد که کرونا را باید یک مساله دنیای دانست که هیچ کشوری نمی تواند ادعای مصونیت در برابر آن را داشته باشد و اینکه دنیا با هم در برابر کرونا پیروز خواهد شد و هر دولت و هر فرد، باید نقش خود را به خوبی ایفا نماید.

ملک زاده با اشاره به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و اصناف از میانگین 77 درصد تا خاتمه اردیبهشت ماه به میانگین 22 درصد در کل کشور و 11 درصد در تهران، ادامه داد: پیش از این، بارها هشدار داده شده بود که درصورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ما شاهد وقوع موج دوم اپیدمی کرونا خواهیم بود.

تصور اشتباه توقف موج شیوع ویروس کرونا

به گفته وی، یکی از دلایل مهم کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی تصور بسیار اشتباه توقف موج شیوع ویروس کرونا است. همین تصور اشتباه، همچنین سبب شده است شمار زیادی از مردم در تعطیلات، مسافرت نموده و راهی شهرهای مختلف شوند و علیرغم کوشش شبانه روزی و پرفشار کادر درمانی کشور و نیروهای سایر بخش های امدادی، امروز شاهد قرار دریافت تعدادی از استانها در شرایط هشدار هستیم.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت اعلام کرد: در شرایطی که روابط و مبادلات بین همه کشورها نمی تواند تعطیل گردد، اقتصاد و کسب و کار خسارت هنگفت دیده از کرونا را نمی توان ساکن و غیرفعال نگاه داشت و حتی اعمال محدودیت های اجتماعی به سختی قابلیت تداوم خواهد یافت.

ملک زاده گفت: در حالی که وزارت بهداشت، تمام ظرفیت خود را برای کنترل ویروس کرونا در جامعه به کار گرفته و از هیچ کوششی فروگذار ننموده است، تنها روش برای مقاومت در برابر این دشواری ها و تا زمان آماده شدن واکسن یا درمان ساده و مفید کرونا، حداقل در امسال، جلوگیری از شکل دریافت اجتماعات (مذهبی، سیاسی، آموزشی، اجتماعی، خانوادگی و ...)، رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا ، حفظ فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک به خصوص در اجتماعات چند نفره، جدی دریافت شست و شوی مرتب دست ها با آب و صابون به مدت 30 ثانیه است.

کانون های پرخطر در زمان اوج گیری کرونا

وی درباره کانون های پرخطر در زمان اوج گیری کرونا مطرح نمود: آنالیز موج اول اپیدمی کرونا در کشور حاکی از آن است که مدارس و دانشگاه ها، آزمایشگاه ها، مطب های پزشکی و اورژانس، مراکز درمانی، اماکن عمومی و تجمعات، تئاترها، سینماها یا کنسرت ها، مسافرت و محل های کار، پرخطرترین کانون ها برای شیوع کرونا بوده اند.

ملک زاده ابراز کرد: با توجه به تعطیلی تعداد زیادی از این مراکز و نیز بعضی حرف و مشاغل در زمان اعمال محدودیت های اجتماعی پیشگیرانه همزمان با اوج گیری کرونا، اگرچه خطر انتشار ویروس در کانون های فوق، تحت کنترل درآمد، اما همین کانون ها در صورت آغاز موج های بعدی اپیدمی می توانند مجددا به عنوان نقاط اصلی خطر مطرح باشند.

به گفته ملک زاده، پزشکان و پرستاران دارای ارتباط مستقیم با مبتلایان، افراد شاغل در داروخانه ها، کارمندان بانک ها، صندوقداران و کارگران سوپرمارکت ها و رستوران ها، کارکنان حمل و نقل عمومی و کارمندان مراقبت های بهداشتی درجه یک، به ترتیب پرخطرترین گروه های شغلی در معرض ابتلا هستند.

بیماران در معرض خطر کرونا

ملک زاده با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر از افراد دارای بیماری های زمینه ای پرخطر در برابر کرونا مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، کلیوی، تنفسی و ریوی، بدخیمی ها، نقص ایمنی، اچ آی وی، پیوند عضو و چاقی، گفت: افراد سنین 60 سال به بالا بیشتر از سایر گروه های سنی در معرض خطر کرونا قرار دارند و باید احتیاط های لازم و مراقبت های پیشگیرانه کافی را همچنان رعایت نمایند.

کرونا احتیاجی به شرایط آب و هوایی خاص برای یافتن میزبان مناسب ندارد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: معمولا بروز عفونت های تنفسی از جمله آنفلوآنزا در ماه های گرم سال کمتر می گردد و حتی تحقیقات درباره دیگر انواع ویروس کرونا نشان داده که خشکی هوا و پرتو فرابنفش آفتاب در تابستان، شرایط را برای ویروس در بیرون بدن میزبان نامساعد می نمایند، اما رفتار این ویروس جدید هنوز ناشناخته است و با توجه به قدرت بالای سرایت آن، احتیاجی به شرایط خاص آب و هوایی ندارد تا بتواند میزبانی برای خود بیابد و تکثیر گردد.

کرونا کی خاتمه می یابد؟

ملک زاده در پاسخ به این پرسش توضیح داد: پیش از این گفته شد که کرونا در بین ما خواهد ماند و تا زمان آماده شدن واکسن اختصاصی ویروس، ما در قله های فصلی، با آن زندگی خواهیم کرد و نمی توانیم خاتمهی قطعی برای کرونا متصور شویم.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4649

به "احتمال وقوع موج دوم و سوم کرونا در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال وقوع موج دوم و سوم کرونا در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید