اقتصاد بحران زده اعراب خلیج فارس در سایه کرونا

به گزارش پرسینا بلاگ، شیوع بیماری کرونا و کاهش شدید قیمت نفت اقتصاد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را با بحران جدی و حادی روبرو کرده است.

اقتصاد بحران زده اعراب خلیج فارس در سایه کرونا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سایت الخلیج آنلاین، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای کاستن از تاثیرات گسترده شیوع کرونا در سایه کاهش قیمت های نفت به دریافت وام، امهال بدهی ها و کاهش بودجه عمومی خود روی آورده اند.

بحرین، امارات و عربستان از جمله کشورهایی هستند که دریافت وام یا انتشار اوراق قرضه برای تامین منابع اقتصادی متوسل شده اند.

بحرین وامی به مبلغ یک میلیارد دلار دریافت کرده است تا بتواند اصل مبلغ اوراق قرضه خود را که زمان سررسید آن آخر ماه مارس بود، پرداخت کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود نوشت: بحرین که آژانس رتبه بندی اعتباری اصلی، رتبه اعتباری این کشور را پایین آورده است، ماه گذشته از گروهی از بانک های داخلی و خارجی وامی دریافت کرده تا مبلغ 1.25 میلیارد دلار اوراق قرضه ای را که سررسید آنها 31 ماه مارس بود، پرداخت کند.

در ماه مارس گذشته، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود نوشته بود که منامه درحال مذاکرات با وام دهندگان برای دریافت وام است.

در اول ماه آوریل جاری، وزارت دارایی و اقتصاد ملی بحرین گفت که سررسید 1.25 میلیارد دلار اوراق قرضه را پرداخت کرده است.

در همین حال، داده های رسمی امارات نشان می دهد که امارت ابوظبی در قالب انتشار اوراق قرضه دولتی با سه سررسید متفاوت، در مجموع هفت میلیارد دلار وام گرفته است تا بتواند کمبود نقدینگی ناشی از کاهش قیمت های نفت را جبران کند

براساس داده های اداره اقتصادی ابوظبی، اولین سری اوراق قرضه به مبلغ دو میلیارد دلار با بازپرداخت پنج ساله، دومین سری دو میلیارد دلار با بازپرداخت 10 ساله و سومین سری سه میلیارد دلار با بازپرداخت 30 ساله است.

دولت عمان نیز گفت که در سایه بحران کرونا برای دومین بار میزان بودجه عمومی خود را به مبلغ 1.3 میلیارد دلار کاهش داده است.

دولت عمان یک ماه پیش نیز بودجه عمومی خود را به میزان 5 درصد کاهش داده بود. دولت عمان این کار را با کاهش پنج درصدی اعتبارات نظامی و امنیتی و کاهش 10 درصدی اعتبارات توسعه ای و دیگر اقدامات دولتی انجام داد.

خبرگزاری دولتی عمان گفت: کاهش جدید بودجه عمومی در راستای ایجاد ثبات در اقتصاد این کشور است.

این خبرگزاری به نقل از مسئول وحدت سیاست های اقتصادی وزارت دارایی عمان نوشت: دولت در حال حاضر برای بازنگری اقدامات و وضع اقدامات اقتصادی و اقتصادی جدیدی هماهنگ با ثبات اقتصادی و رشد مورد نظر در بودجه عمومی تلاش می کند.

هیثم بن طارق آل سعید سلطان عمان فوریه گذشته گفت که دولت برای کاهش بدهی عمومی و بازسازی ساختار نهادها و شرکت های عمومی برای حمایت از اقتصاد کار خواهد کرد.

در همین حال، بانک مرکزی کویت نیز از همه بانک های این کشور خواست تا بازپرداخت وام های زیان دیدگان از بحران کرونا را به مدت شش ماه امهال کنند.

بانک مرکزی کویت در بیانیه خود گفت که دستور تعویق باز پرداخت بدهی های زیان دیدگان از کرونا را از ماه مارس گذشته تا ماه سپتامبر آینده صادر کرده است.

این بانک تاکید کرد: این اقدام بدون هرگونه کارمزد یا جریمه دیرکرد انجام خواهد شد.

دولت کویت یک بسته اصلاحات اقتصادی را برای مقابله با کرونا در نظر گرفته است که از جمله کمک به صاحبان مشاغل کوچک و متوسط از طریق امهال اقساط بدهی های آنها به صندوق پروژه ها و صندوق حمایت اقتصادی زراعی است.

دولت سعودی دیگر کشوری است که برای هفتمین بار اوراق قرضه به ارزش 7 میلیارد دلار برای جبران زیان ناشی از کاهش درآمدهای نفتی و شیوع بیماری کرونا منتشر کرد.

وزارت دارایی عربستان گفت: زمان سررسید اوراق متفاوت است. 2.5 میلیارد دلار از اوراق قرضه پنج ساله و زمان سررسید آن سال 2025 میلادی، 1.5 میلیارد دلار دیگر اوراق قرضه 10 ساله و زمان سررسید آن سال 2030 میلادی و سه میلیارد دلار دیگر از این اوراق نیز 40 ساله و زمان سررسید آن سال 2060 میلادی است.

محمد بن عبدالله الجدعان وزیر دارایی و اقتصاد عربستان در ماه مارس گذشته گفته بود که دولت سعودی در نتیجه پیامدهای کرونا و کاهش قیمت های نفت بیشتر استقراض خواهد کرد.

وی پیش بینی کرد که مبلغ استقراض بیشتر سال جاری از 100 میلیارد ریال (26.7میلیارد دلار) تجاوز نکند.

در سایه شرایط کنونی، دولت عربستان کاهش بودجه خود به میزان 50 میلیارد ریال (13.3 میلیارد دلار) را تصویب کرد که پنج درصد هزینه ها در بودجه سال 2020 میلادی این کشور را شامل می شود.

دولت سعودی بودجه سال 2020 میلادی را با هزینه 272 میلیارد دلار در مقابل 222 میلیارد دلار درآمد تصویب کرد و پیش بینی کرد که کسری بودجه اش 50 میلیارد دلار شود.

نفت بیش از نیمی از ارزش خود را در بازارهای جهانی به علت کاهش زیاد تقاضای ناشی از پیامدهای کرونا از دست داده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4192

به "اقتصاد بحران زده اعراب خلیج فارس در سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد بحران زده اعراب خلیج فارس در سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید