بابایی: اقدام عملی درباره کسب و کار اینترنتی در مجلس دهم نداشتیم ، الفت نسب: به رسمیت نشناختن شبکه های مجازی، شکایت از صفحات را بی تاثیر می کند

به گزارش پرسینا بلاگ، الفت نسب گفت: حدود 200 هزار فروشنده در فضای مجازی وجود دارد که بدون مجوز و پیگیری کار می کنند. از طرفی قوه قضاییه اینستاگرام و تلگرام را رسمی نمی داند و اینگونه شکایت از این کسب کار ها در صفحات نتایجی ندارد، چون دفتری در ایران ندارند.

بابایی: اقدام عملی درباره کسب و کار اینترنتی در مجلس دهم نداشتیم ، الفت نسب: به رسمیت نشناختن شبکه های مجازی، شکایت از صفحات را بی تاثیر می کند

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی برنامه، به وقت ایران شب گذشته ساعت 21:45 دقیقه با اجرای شهرام شکیبا به روی آنتن زنده شبکه آموزش سیما رفت.

در ابتدای این برنامه شکیبا با تبریک ولادت امام موسی کاظم و همچنین واقعه مبارک ایام غدیر و با اشاره به آمار هایی از حضور مردم ایران و جهان در شبکه های مجازی گفت: یک سوم مردم کره زمین در شبکه های مجازی حضور دارند که تعداد آن ها 5.4 میلیارد نفر در سال 2020 می باشد. بیشترین شمار کاربران اینترنت در خاورمیانه برای کشور ماست و 71 درصد جوانان 18 تا 29 سال یکی از شبکه های اجتماعی و 49 درصد از شبکه های دیگری استفاده می کنند. 54 درصد از آقایان از یکی از شبکه ها، 28 درصد از شبکه دیگری، 24 درصد از شبکه دیگری که هیچکدام داخلی نیستند و 3 درصد هم از یکی از شبکه های داخلی استفاده می کنند.

مهمانان این برنامه را رضا الفت نسب عضو اصلی هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی فروشگاه های اینترنتی شهر تهران و همچنین دکتر علی بابایی کننده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون کارگری تشکیل دادند.

گزیده مهمترین بحث های مطرح شده در برنامه شب گذشته به وقت ایران به شرح زیر است:

شکیبا: آقای الفت آیا کسب و کار اینترنتی نیاز مهارت دارد؟

الفت نسب: برای راه اندازی کسب و کار های اینترنتی در شبکه های اجتماعی نیاز به آموزش قبل از کار دارد. عده ای فکر می کنند که با آموخته های شخصی خود می توانند به این کار بپردازند که متاسفانه شاهد عدم موفقیت در زمینه بودند. شبکه های اجتماعی کشور چند سالی است که به جایگاه کنونی رسیده است، اما متاسفانه در لایه های حاکمیتی نگاه خاصی به آن نشده است و آموزش ها در این باره صرفاً توسط بخش های خصوصی و آموزشگاه ها می باشد.

شکیبا: آقای بابایی آیا با صحبت های آقای الفت نسب درباره عدم نگاه درست حاکمیت به کسب و کار اینترنتی موافق هستند؟

بابایی: تا حدودی موافق هستم به هر حال ما هم اکنون با صنعت جدید روبرو هستیم و به همین دلیل باید مجلس و دولت ها به میدان بیایند. ما متاسفانه در زمینه کسب و کار همیشه دچار ضعف هستیم. جلوتر بودن مردم از ما همیشه باعث یک ضعف مدیریتی در توسعه ملی می باشد. یکی از شهار های مهم مجلس یازدهم بحث هوشمندسازی است.

شکیبا: آقای الفت به نظر در صور اجرایی شدن قانون تجارت الکترونیک، دست مردم برای کسب و کار باز می شود یا خیر؟

الفت نسب: قانون تجارت الکترونیک برای مجلس پنجم بود، زمانی که حتی اسمارت فون وجود نداشت، اما متاسفانه هنوز ذره ای اصلاح در قانون نشده است. ما در بحث پلتفرم ها هم مشکل داریم.

بابایی: تعدد کمیسیون ها و فراکسیون ها در مجلس زیاد است. ما قصد داریم در مجلس شعار سال را عملی کنیم. اگه قرار باشد کمیسیون های جدید تصویب شود وقت مجلس و دولت گرفته خواهد شد.

شکیبا: آقای الفت شما از صحبت های آقای بابایی قانع شدید؟

الفت نسب: خیر، اکنون ما 70 میلیون فعال در فضای مجازی داریم. آیا نباید یک کمیسیون و قانون برای این جمعیت به طور جداگانه داشته باشیم؟

بابایی: بحث تجارت الکترونیک فرابخشی است، اما به طور مثال کشاورزی زیر ساخت است. مجلس قبول دارد بدون فضای مجازی نمی شود به اداره کار های تجارت رسید.

شکیبا: آقای الفت اگه قانون گذاری در این زمینه انجام شود مردم بابت تجارت باید اقتصادیات هم بدهند.

الفت نسب: درحال حاضر کسب و کار های آنلاین رسمی که وب سایت ها هستند اقتصادیات پرداخت می کنند. حدود 200 هزار فروشنده در فضای مجازی وجود دارد که بدون مجوز و پیگیری کار می کنند. از طرفی قوه قضاییه اینستاگرام و تلگرام را رسمی نمی داند و اینگونه شکایت از این کسب کار ها در صفحات نتایجی ندارد، چون دفتری در ایران ندارند.

بابایی: بله درحال حاضر این شبکه های اجتماعی رسمیت ندارند. شما برای بهبود و تسریع در قانون گذاری حتما طرح ها و ایده های خود را به مجلس ارایه دهید تا بالاخره به تعدادی رسیدگی و لایحه شود.

الفت: مجلس هم باید تکلیف رسمی و غیر رسمی بودن شبکه های مجازی را مشخص کنند.

شکیبا: درباره آموزش کسب و کار و فرصت طلبان در این زمینه صحبت کنید.

الفت نسب: تهیه سرفصل هایی در فنی حرفه ای اجرا شده است. اما باید مدارس فنی حرفه ای آموزش کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند. در بحث دانشگاهی رشته تجارت الکترونیک داریم، اما فقط به صورت تئوری است که باید عملی آموزش داده شود.

شکیبا: بهتر است از این قسمت وارد مبحث فیلترینگ و نگرانی ها از فیلترینگ شویم.

الفت نسب: در یکسال اخیر با رسیدگی های قوه قضائیه بسیار فیلترینگ بهترشده، با توجه به قطعی چند روزه اینترنت در سال گذشته باید مجلس فعالیت کند و به این موضوع رسیدگی کند.

بابایی: شرط توسعه، آموزش است، نمی شود به توسعه و پیشرفت فکر کرد، اما به مهارت خیر. در حال حاضر 2.5 میلیون جوان مدرک دار بیکار در کشور داریم، مهارت ها باید با توجه به توقعات و خواسته های آنان باشد. هدف مجلس پیشرفت به سمت جلو با توجه به ظرفیت های کشو است.

شکیبا: یک طرف بحث قانون است و طرف دیگر بحث نظارت و ابزار های نظارتی، خواهش میکنم در این بحث هم خیلی دقت شود.

بابایی: ما در کشور مافیای اقتصادی داریم و همین موضوع باعث جلوگیری از پیشرفت در بحث تجارت می شود. اگر هر فرد ایرانی در تولید ثروت فعالیت داشته باشد جلوی مافیا گرفته می شود.

الفت نسب: سومین مشکل ما در بخش نیروی انسانی است. نیاز است در حال حاضر آموزش کسب و کار اینترنتی با توجه به شغل های متفاوت آموزش داده شود. اگر کسب و کار در منزل بدون مهارت باشد آینده مشخص نیست، اما در مقابل امکان آموزش در حال حاضر وجود ندارد. اگر تکلیف شبکه های مجازی مشخص شود باور کنید بسیاری از مردم خودشان برای دریافت مجوز و رسمی کردن کارشان مراجعه خواهند کرد.

شکیبا: در بین صحبت های مهمانان برنامه با کارشناس اقتصاد دیجیتال مصاحبه آنلاین کوتاهی انجام شد. درباره نقش خود کسب و کار ها دربازار صحبت شد.

کارشناس اقتصاد دیجیتال: اندازه بازار کسب و کار آنلاین با توجه به ظرفیت های موجود در کشور رشد نکرده است. اما در دوران کرونا مشخص شد ظرفیت بالاست. بحث مقررات و مجوز ها بسیار زیاد است که باعث انصراف مردم از ادامه کار می شود.

شکیبا: نظرات شما درباره همپوشانی و مجوز ها چیست؟

الفت نسب: شرایط بسیار بغرنج است. 16 نهاد برای مجوز ها دایر است این کار را بسیار مشکل می کند و باعث قاچاق کالا و دزدی می شود.

بابایی: بله باید یک نهاد واحد در راس این کسب و کار باشد. مجلس و دولت و قوه قضائیه باید همکاری کنند که رئیس جمهور باید در راس کارباشد. ان شاالله امیدواریم در 6 ماه آینده خبر های خوبی درباره تجارت الکترونیک داشته باشیم.

در پایان بحث و برنامه شکیبا گفت که جناب بابایی فقط یک عضو از مجلس هستند و فقط از جانب خود قول همکاری داده اند، اما امید همکاری دیگر اعضای مجلس در دوره یازدهم نیز می رود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5009

به "بابایی: اقدام عملی درباره کسب و کار اینترنتی در مجلس دهم نداشتیم ، الفت نسب: به رسمیت نشناختن شبکه های مجازی، شکایت از صفحات را بی تاثیر می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بابایی: اقدام عملی درباره کسب و کار اینترنتی در مجلس دهم نداشتیم ، الفت نسب: به رسمیت نشناختن شبکه های مجازی، شکایت از صفحات را بی تاثیر می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید