تارم و انواع آن

به گزارش پرسینا بلاگ، طراحی محوطه باغ یا ویلا یکی از مسائلی است که این روزها توجه ویژه بدان معطوف می گردد. فضای محوطه محیطی مناسب برای خلق ایده های زیبا به منظور ایجاد مکانی جذاب برای استراحت ساکنین می باشد. در طراحی چنین مکانی المان های متفاوت نظیر آبنما، استخر روباز، آلاچیق، پیاده رو سنگی، مبلمان، گل ها و گیاهان و … به کار می فرایند که هر کدام تاثیری متفاوت بر فضا خواهند گذاشت. اگر به دنبال مکانی برای استراحت در روزهای آفتابی تابستان هستید تا از سایه آن لذت برده و با دوستان یا اهل خانه گپ و گفت کنید توصیه می گردد اقدام به ساخت آلاچیق در محوطه باغ نمائید. لزوماً نیازی نیست بدین منظور مبلغ هنگفتی کنار بگذارید زیرا گاهی اوقات ساخت الاچیق با کمترین هزینه امکان پذیر است و شما سال ها از زیبایی آن در ملک خود بهره خواهید برد. از انواع آلاچیق پیش ساخته گرفته تا انواع آلاچیق روی پشت بام به راحتی می توانید ایده های خود را اجرا نمائید. برای آشنایی با این المان موثر و کاربردی در محوطه سازی ما را دنبال کنید و از ایده هایی که در این نوشته مطرح می شوند استفاده کنید.

تارم و انواع آن

تارم یا آلاچیق چیست؟

تارم یا آلاچیق به سازه ای سقف دار گفته می شود که از تمام جهات باز است و به منظور استراحت در مکان هایی مانند محوطه باغ، ویلا، حیاط منزل، کنار ساحل، مکان های تفریحی و … ساخته می شود. طراحی آلاچیق به نحوی صورت می گیرد که با خیالی آسوده می تواند چند ساعت از شبانه روز را به استراحت در آن اختصاص داد. تسلط بر مناظر اطراف، استفاده از هوای آزاد و استراحت در زیر سایه بان از جمله مزایای این المان زیبا هستند که افراد را ترغیب به ساخت آن می نمایند. در حال حاضر آلاچیق های پیش ساخته در بازار مطرح هستند و کمتر کسی تمایل به ساخت تارم های سنتی دارد.

انواع آلاچیق

آلاچیق با توجه به ساختار و متریال هایی که در ساخت آن به کار می رود به انواع متعدد دسته بندی می شود. اگر از شما بپرسند چه جنسی را برای ساخت آن در نظر می گیرید ممکن است چوب را پیشنهاد دهید زیرا بیشتر مدل هایی که در اطراف خود مشاهده می کنیم با این متریال ساخته شده اند اما جالب است بدانید به منظور ساخت این المان دکوراتیو و کاربردی طبق سلیقه خود می توانید از مصالح گوناگون مانند فلز، شیشه، بتن، سنگ، آجر و … استفاده نمائید. بر این اساس آلاچیق ها را می توان به انواع زیر تقسیم نمود:

آلاچیق فلزی

آلاچیق آهنی از جمله محکم ترین و بادوام ترین مدل هاست که در ابعاد و اشکال مختلف ساخته می شود. همانطور که می دانید فلز ماده ای انعطاف پذیر می باشد، از این رو گزینه ای مناسب برای ایجاد این المان زیبا به شمار می آید. آلاچیق فلزی ساده در عین سادگی می تواند فضای پارک های شهری را مزین کند و استراحتگاهی مناسب برای شهروندان فراهم کند. در مقابل، مدل های طرح دار نیز از زیبایی حیرت انگیز برخوردار بوده و زیبنت بخش مکان های مختلف می باشند.

قیمت آلاچیق فلزی

هزینه ساخت آلاچیق فلزی به عوامل بسیاری نظیر کیفیت متریال، ابعاد آلاچیق، نوع طراحی، مدل مبلمان استفاده شده در آن و … بستگی دارد. هر چه از طرح های پیچیده تر استفاده شود مسلماً مقدار بیشتری فلز احتیاج است، در نتیجه قیمت آلاچیق گران تر خواهد شد.

آلاچیق شیشه ای

این نوع تارم جدیدترین مدل است که می توان آن را در پشت بام ها، رستوران ها، حیاط منازل، کافه های سنتی و …. اجرا نمود. شیشه هایی که به منظور ساخت آن استفاده می شوند نوعی عایق هستند و از انتقال گرما یا سرما جلوگیری می نمایند. بعضی از این مدل ها دارای شیشه های تاشو هستند و می توان آن ها را در فصول گرم به صورت آکاردئونی باز نمود. نمونه ای که در تصویر زیر مشاهده می کنید نوعی آلاچیق شیشه ای گرد است که بر روی پشت بام اجرا شده است.

قیمت آلاچیق شیشه ای

قیمت آلاچیق شیشه ای پشت بام و یا هر مدل دیگر با توجه به متراژ شیشه و نوع یراق آلاتی که در نصب آن استفاده می شوند بستگی دارد.

آلاچیق چوبی

آلاچیق های چوبی اصولاً در مکان هایی که دارای درخت هستند ساخته می شوند و ظاهری هماهنگ با طبیعت دارند. مدل هایی که سقف آن ها با استفاده از پیچک های زیبا پوشیده شده اند جذابیت فوق العاده ای به باغ یا محوطه مورد نظر شما می بخشند. ساخت آلاچیق چوبی با استفاده از چوب سرو و کاج اجرا می شود زیرا سرو سبک وزن بوده و کاج بسیار مقاوم است. در کنار این دو، از چوب صدر و توسکا نیز استفاده می شود.

آلاچیق حصیری

در ساخت این نوع آلاچیق از چوب گیاه ارغوان استفاده می شود و برای تکمیل آن مبلمان یا کاناپه چوبی انتخاب می شود. مدل حصیری در مناطق گرمسیر و در مکان هایی مانند روف گاردن ها، محوطه رستوران ها، ویلاها و باغ ها اجرا می شود. آلاچیق حصیری علاوه بر اینکه فضایی مناسب برای نشیمنگاه فراهم می کند، از تابش مستقیم نور خورشید نیز جلوگیری می کند و می توان از سایه آن در روزهای گرم تابستان لذت برد.

قیمت آلاچیق حصیری

قیمت این نوع آلاچیق در مقایسه با سایر آلاچیق ها ارزان تر است و با کمترین هزینه می توان آن را در مکان های مختلف ساخت.

آلاچیق پارچه ای (آلاچیق چادری)

این مدل آلاچیق از پارچه های بسیار مقاوم کششی ساخته می شود و حتی اگر چندین سال در معرض تغییرات آب و هوایی قرار گیرد مقاومت خود را حفظ می کند. از جمله عواملی که در دوام و طول عمر این پارچه ها اثرگذارند شامل استحکام و دوام، مقاومت کششی، ثبات رنگ، روکش و لعاب، قابلیت خود تمیزشوندگی و جذب اشعه خورشید می باشند.

قیمت آلاچیق پارچه ای

تمام المان های این مدل آلاچیق به صورت پیش ساخته و سبک وزن هستند، در نتیجه هزینه های مربوط به اجرا و حمل نقل آن ارزان تر از آلاچیق های فلزی یا چوبی است.

پرگولا

پرگولا نوعی سازه چهارچوب دار است که به صورت سفارشی از جنس چوب یا فلز ساخته می شود. سقف صاف یا قوس دار این سازه بر روی تیرک قرار می گیرد و شبکه ای سرپوشیده از تاک ایجاد می شود که هم به صورت باز و هم بسته قابل استفاده است. از جمله پرگولای چوبی می توان به پرگولا ترمووود، چوب پلاست و چوبی اشاره کرد.

آلاچیق مدرن

این مدل آلاچیق در اشکال هندسی نامنظم و گاهاً منحنی ساخته می شود و سازه اصلی آن فلزی است. فضای زیر این آلاچیق با المان های مینیمال مزین می شود.

قیمت آلاچیق خانگی مدرن

آلاچیق های مدرن خانگی در مقایسه با نمونه های سنتی قیمت گران تری دارند زیرا طراحی آن ها بسیار جذاب و متفاوت است.

آلاچیق سنتی

شکل هندسی این الاچیق منظم است و اصولاً از جنس چوب ساخته می شود. ساخت آلاچیق سنتی با استفاده از متریال هایی نظیر چوب، سفال، الیاف طبیعی، نی و یا به صورت سازه های گنبدی شکل آجری یا بتنی اجرا می شود.

آلاچیق پشت بام

طرح آلاچیق پشت بام همانند سایر آلاچیق ها است و طبق سلیقه می توان مدل دلخواه را بر روی بام خانه اجرا نمود. شما به راحتی می توانید عصرهای خنک تابستان را دور هم در فضایی سایه دار و امن سپری کنید.

قیمت آلاچیق پشت بام

هزینه طراحی و اجرای این مدل آلاچیق ها به نوع طراحی و مصالحی که در ساخت آن ها به کار می رود بستگی دارد. مسلماً ابعاد کوچکتر هزینه کمتری در بر خواهند داشت زیرا متریال کمتری صرف ساخت آن ها شده است.

آلاچیق پیش ساخته

این مدل همانطور که از نامش پیداست در کارگاه ها و مراکز فراوری ساخته می شود. برای اطلاع از قیمت آلاچیق پیش ساخته ارزان می توانید به مراکز ساخت آن مراجعه نمائید.

ساخت آلاچیق در اصفهان

اصفهان از جمله شهرهایی است که انواع آلاچیق چوبی، فلزی، پارچه ای، سیمانی و شیشه ای به صورت ثابت یا متحرک در آن ساخته می شوند. اگر ساکن اصفهان هستید می توانید با مراجعه به سایت های فروش آلاچیق در اصفهان مراجعه کرده و پس از مشاهده مدل های مختلف نسبت به سفارش طرح دلخواه خود اقدام نمائید. گفتنی است که آلاچیق های پیش ساخته به نسبت نمونه هایی که به صورت سفارشی ساخته می شوند ارزان تر هستند.

قیمت آلاچیق و هزینه ساخت آن

موضوعقیمتتاریخ به روز رسانی
آلاچیق پرتابل200,000,000 ریال1398/8/22
آلاچیق چوبی پیش ساخته79,200,000 ریال1398/7/24
دستمزد ساخت و نصب آلاچیق چوبیاز12,000,000تا 25,000,000 ریال به ازای هر متر مربع1398/5/20

قیمت آلاچیق با توجه به متریال استفاده شده در آن، ابعاد و طرح و مدل آلاچیق متفاوت است بنابر این می توان آلاچیق را در قیمت های مختلفی تهیه نمود و انتخاب نوع، ابعاد و دیگر ویژگی های آن به نظر خریدار و البته موقعیت مکانی که قرار است آلاچیق در آن قرار گیرد، بستگی دارد.

تارم چیست؟

تارم یا آلاچیق به سازه ای سقف دار گفته می شود که از تمام جهات باز است و به منظور استراحت در مکان هایی مانند محوطه باغ، ویلا، حیاط منزل، کنار ساحل، مکان های تفریحی و ... ساخته می شود.

انواع تارم براساس متریال مصرفی کدام اند؟

آلاچیق چوبی، آلاچیق حصیری، آلاچیق حصیری، آلاچیق فلزی و آلاچیق پارچه ای

ارزان ترین نوع تارم کدام است؟

تارم حصیری در مقایسه با سایر آلاچیق ها ارزان تر است و با کمترین هزینه می توان آن را در مکان های مختلف ساخت.

قیمت تارم چقدر است؟

برای اطلاع از قیمت تجهیزات باغ، ویلا، حیاط و پشت بام من جمله قیمت تارم و آلاچیق کلیک کنید.

دستمزد اجرای تارم چقدر است؟

برای اطلاع از دستمزد اجرای تارم کلیک کنید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3589

به "تارم و انواع آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تارم و انواع آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید