حسادت در بچه ها؛ دلایل، علائم و نحوه مقابله با آن

به گزارش پرسینا بلاگ، بچه ها معمولاً در بیان احساسات شان بسیار صریح هستند. به عبارت بهتر، احساساتی مانند عشق، نفرت، غم، حسادت یا احساسات دیگر خود را به وضوح ابراز می کنند. با این حال، در برخی از موارد، بچه ها روش های دیگری را برای ابراز حسادت خود در پیش می گیرند. حال سؤال اینجاست که آیا حسادت در بچه ها می تواند روی شخصیت، رفتار و نگرش آن ها در آینده تأثیر بگذارد؟ آیا احساس حسادت به دیگران ممکن است به کودک تان یا اطرافیانش صدمه ای بزند؟ در پاسخ به این سؤالات، قصد داریم تا در این مقاله دلایل بروز حسادت در بچه ها را بررسی کرده، علائم آن را تشریح کنیم و در ادامه نحوه مواجهه با چنین احساساتی در بچه ها را بیان می کنیم.

حسادت در بچه ها؛ دلایل، علائم و نحوه مقابله با آن

در این مطلب می خوانید:

دلایل بروز حسادت در بچه ها چیست؟

علائم حسادت در بچه ها چیست؟

چگونه با احساس حسادت در بچه ها مقابله کنیم؟

دلایل بروز حسادت در بچه ها چیست؟

1. توجه و تشویق بیش از حد

همه والدین دوست دارند تا هر چند وقت یک بار از فرزندان تعریف کرده و آن ها را تشویق کنند. با این حال، تشویق بیش از حد کودک موجب می گردد تا فرزندتان احساس برتری نسبت به دیگران داشته باشد. در چنین شرایطی، اگر فردی با عملکردی بهتر نسبت به خود ببیند، ممکن است احساس حسادت و ناامنی به او دست دهد.

2. مقایسه کردن

به طور معمول، والدین عادت دارند تا فرزند خود را با دیگر فرزندان شان یا با دوستان وی مقایسه کنند. این موضوع تا زمانی که به منظور بهبود عملکرد کودک انجام گردد، روشی خوب بوده و برای او مفید است. با این حال، اگر بخواهید مقایسه کردن کودک تان با دیگران را به صورت کاملاً صریح و به منظور سرکوفت زدن به او انجام دهید، نتیجه ای برعکس خواهید گرفت. به بیان دیگر، مقایسه کردن به چنین روشی موجب کاهش اعتماد به نفس کودک شده و حس حسادت را در او به وجود می آورد.

3. نگرانی و حمایت بیش از حد

حمایت بیش از حد پدر و مادر از کودک موجب وابستگی آنان به والدین شان می گردد. به عبارتی، زیاده روی در حمایت از بچه ها موجب می گردد تا آن ها به اندازه کافی استقلال نداشته و در مواقع لزوم دچار سردرگمی شوند. در چنین شرایطی، هنگام روبه رو شدن با بچه های که دارای اعتماد به نفس بیشتر یا عملکردی بهتر نسبت به خودشان هستند، دچار احساس حسادت می شوند.

4. رقابت های ناسالم

ایجاد فضای رقابتی سالم در بین بچه ها مهم بوده و برای بهبود عملکردشان بسیار مفید است. اما رقابت های ناسالم و در بسکمک از موارد غیر ضروری ممکن است تأثیر منفی بر شخصیت کودک داشته باشد و در نهایت منجر به ایجاد احساس حسادت در او گردد. برای مثال، ممکن است فردی را ببینید که به خوبی می پایکوبید و سپس از کودک خود انتظار داشته باشید که توانایی پایکوبیی مشابه با او داشته باشد. در حالی که فرزندتان هیچ علاقه ای به پایکوبی نداشته یا در حال حاضر توانایی های لازم را ندارد. در چنین شرایطی، با ایجاد یک فضای رقابتی ناسالم، ضمن از بین بردن اعتماد به نفس فرزند خود، حس حسادت را در او ایجاد می کنید.

5. کنترل و سخت گیری بیش از حد

برخی از والدین در کنترل و سخت گیری نسبت به فرزندشان زیاده روی کرده و از او نیز انتظار دارند تا قوانین معین شده را بدون آگاهی از دلایل آن ها به خوبی رعایت کند. در این صورت احساس نارضایتی و حسادت در بچه ها به وجود می آید. در واقع، بچه ها در این شرایط نسبت به هم سالان و سایر دوستان خود احساس محدودیت های بیش از حد داشته و به آن ها حسودی می کنند.

6. مهارت های علمی و توانایی های دیگر

همان طور که می دانید، همه بچه ها توانایی های یکسانی ندارند. برخی از آن ها ممکن است در ورزش عالی باشند، برخی دیگر توانایی های تحصیلی عالی داشته باشند. به طور معمول، بچه ها نسبت به سایر افرادی که برای مثال هر دو توانایی را به صورت یکجا دارند، احساس حسادت می کنند.

7. حسادت به خواهر یا برادر

بچه ها بزرگ تر غالباً به خواهر یا برادر کوچک تر از خودشان حسادت می کنند. در واقع، با تولد فرزند کوچک تر والدین معمولاً بیشتر تمرکز خود را روی بچه کوچک تر گذاشته و توجه کمتری به دیگر فرزندان می کنند. همین امر نیز موجب ایجاد حسادت در بچه ها بزرگ تر می گردد.

علائم حسادت در بچه ها چیست؟

علائم رفتاری مربوط به بروز احساس حسادت در بچه ها عبارتند از:

1. نشان دادن احساس مالکیت بیش از حد نسبت به همه چیز

احساس حسادت در کودک معمولاً موجب می گردد تا او حس مالکیت بیش از حدی نسبت به همه چیز نشان دهد. این احساس مالکیت به موارد مادی محدود نبوده و شامل والدین، خواهر یا برادر نیز می گردد. به عبارت دیگر، فرزندتان در هنگام حسادت سعی می کند تا در خانه خود را مالک همه چیز و همه کس نشان دهد یا ممکن است نخواهد چیزی از وسایل خود را به دیگران دهد. چنین احساسی در موارد شدیدتر ممکن است موجب افسردگی کودک نیز گردد.

2. مقایسه کردن خود با دیگران

کودک حسود در برخی مواقع شروع به مقایسه خود با دیگر افراد می کند. برای مثال، او مهارت ها، وسایل مورد استفاده یا سایر چیزهای متعلق به خود را با بچه ها دیگر مقایسه می کند. سپس اگر احساس کمبود نسبت به آن ها داشته باشد، ممکن است نارضایتی خود را از این مسئله نشان داده و پرخاشگری کند.

3. تلاش برای جلب توجه والدین

بچه ها در مواقع حسادت معمولاً تمام تلاش خود را برای جلب توجه والدین شان به کار می گیرند. در برخی مواقع نیز این کار را با بروز عصبانیت، پرخاشگری یا بدرفتاری انجام می دهند! به همین دلیل، می توان گفت که گاهی اوقات بچه ها برای جلب توجه والدین شان کارهایی انجام می دهند که ممکن است موجب عصبانیت آنان شوند؛ در حالی که تمامی این تلاش ها معمولاً برای جلب توجه و ناشی از حسادت شان است.

4. بروز رفتارهای پرخاشگرانه

احساس حسادت در کودک ممکن است او را به سمت بروز رفتارهای پرخاشگرانه سوق دهد. برخی از بچه ها در هنگام حسادت شروع به بدرفتاری با خواهر، برادر یا دوستان خود می کنند. در موارد خاص برخی از بچه ها نیز از روی حسادت سعی می کنند تا به بچه ها دیگر صدمه بزنند.

5. احساس ناامنی کودک

بچه ها هنگام حسادت نسبت به سایر افراد احساس ناامنی می کنند. برای مثال، با تولد فرزند جدید در خانواده، کودک ممکن است نسبت به جایگاه خود در میان خانواده احساس ناامنی داشته و به دنبال دریافت عشق از جانب والدین یا جلب توجه شان باشد.

چگونه با احساس حسادت در بچه ها مقابله کنیم؟

1. اهمیت دادن به کودک

حسادت مسئله ای سطحی نیست و ریشه در احساسات درونی کودک دارد. برای رفع چنین احساسی بهتر است با فرزندتان صحبت کنید، به نگرانی ها و دلایل بروز حسادت در او گوش کنید. در واقع، گوش دادن به ترس ها، نگرانی ها و دغدغه های کودک به او کمک می کند تا بر احساس حسادت خود غلبه کند.

2. تبدیل احساسات منفی به مثبت

هدایت افکار منفی کودک در جهتی مثبت به او کمک می کند تا توانایی مقابله با احساس حسادت خود را داشته باشد. برای مثال، اگر کودک تان فکر می کند که خواهر، برادر یا دوستانش در تحصیل بهتر از او هستند، سعی کنید تا به جای تشدید احساسات بد در فرزندتان، او را به سخت کوشی و مطالعه بیشتر تشویق کنید.

3. مهربانی با فرزندان

بچه ها حسود معمولاً رفتارهای منفی و پرخاشگرانه از خود نشان می دهند. در چنین شرایطی، نباید فرزند خود را سرزنش یا تنبیه کنید. به عنوان والدین کودک خود باید درک کنید که فرزندتان در شرایط روحی دشواری قرار گرفته و برای مقابله با احساس حسادت خود نیاز به حمایت، دلسوزی و مهربانی از جانب شما دارد.

4. توضیح اهمیت اشتراک گذاری

بچه ها باید درباره اهمیت مشارکت و اشتراک گذاری لوازم خود با دیگران آگاهی داشته باشند. در واقع، در این صورت کودک یاد می گیرد تا در مواقع لزوم وسایل متعلق به خود را با دیگر دوستانش به اشتراک گذاشته و با آن ها دوست باشد. در نهایت هم احساساتی منفی مانند حسادت نسبت به آن ها نخواهد داشت.

5. خودداری از مقایسه کردن

همان طور که پیش تر اشاره شد، مقایسه کردن موجب ایجاد افکار منفی در کودک شده و حس بی ارزش بودن به او می دهد. بنابراین توجه داشته باشد که کودک خود را با خواهر، برادر یا دوستانش مقایسه نکنید. در عوض سعی کنید تا نقاط قوت، استعدادها و توانایی های فرزندتان را شناسایی کرده و مهارت های او را بهبود بخشید.

6. خودداری از تحسین بیش از حد

تحسین و تشویق بچه ها ناشی از علاقه زیاد به آنان است. با این حال باید از تشویق بیش از حد و بدون دلیل بچه ها خود اجتناب کنید. در واقع، انجام این کار در مواقعی که عملکرد دیگر افراد به وضوح بهتر از عملکرد فرزند شما است، تنها موجب ایجاد احساسات منفی و حسادت در او می گردد.

7. القاء کردن رفتارهای مثبت

تا حد امکان سعی کنید از تمامی رفتارهایی اجتناب کنید که موجب بر انگیخته شدن احساس حسادت در کودکتان می شوند. همچنین سعی کنید تا از همان سنین ابتدایی کودک تان، رفتارهایی مانند عشق ورزیدن، اشتراک گذاری متعلقات با دوستان و اهمیت دادن به دیگران را در او پرورش دهید. به علاوه، آموزش رفتارهای درست در هنگام حسادت به بچه ها موجب می شوند تا آن ها راحت تر با احساسات حسادت نسبت به دوستان خود کنار بیایند.

جمع بندی

در این مقاله دلایل بروز حسادت در بچه ها را مورد بررسی قرار داده و نحوه مواجهه والدین با چنین احساساتی در بچه ها شان را تشریح کردیم. نظر شما در مورد رفتارهای درست برای مقابله با حسادت در بچه ها چیست؟ تجربیات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

در پایان، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های مقابله با حسادت یا رفتار با افراد حسود مطالعه مطالب 10 راه دوری از حسادت؛ چگونه حسود نباشیم؟ و 14 روش مؤثر برای برخورد با افراد حسود را به شما توصیه می کنیم.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5274

به "حسادت در بچه ها؛ دلایل، علائم و نحوه مقابله با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسادت در بچه ها؛ دلایل، علائم و نحوه مقابله با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید