خبرنگاران استاندار آذربایجان شرقی: برخورد چکشی، تولیدکنندگان را آزار می دهد

به گزارش پرسینا بلاگ، تبریز - خبرنگاران - استاندار آذربایجان شرقی گفت: در شرایط ویژه کنونی، تصمیم عجولانه و برخورد چکشی موجب آزار تولیدکنندگان و فعالان مالی می گردد.

خبرنگاران استاندار آذربایجان شرقی: برخورد چکشی، تولیدکنندگان را آزار می دهد

محمدرضا پورمحمدی، روز سه شنبه در جلسه آنالیز مسائل فعالان فراوریی و صنعتی استان اضافه کرد: شرایط کنونی جامعه عادی نبوده بنابراین باید به قوانین و مقررات نیز با نگاه متفاوتی نگریسته گردد.

وی با اشاره به بخشنامه و تصریح رییس قوه قضاییه مبنی بر اینکه هیچ واحد فراوریی به علت بدهی به بانک ها تعطیل نگردد، گفت: در این استان نیز کوشش می گردد با همکاری دستگاه های مسوول و فعالان فراوریی و صنعتی، واحد فراوریی تعطیل نگردد مگر اینکه واحدی نخواهد به تعهدات خود عمل کند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اطلاعات شفافی در مورد واحدهای فراوریی مشکل دار استان وجود ندارد، گفت: باید نگاه متفاوتی به بعضی واحدها که بخاطر شرایط جاری و شیوع کرونا به مشکل برخورد نموده و بدهی آن ها به تعویق افتاده است با تعداد محدودی از واحدهای فراوریی که با سوء استفاده از این شرایط به تعهدات خود عمل نمی نمایند، داشت.

پورمحمدی، با اشاره به اینکه در این شرایط افراد قانونمند احساس می نمایند که زیان دیده اند در حالیکه به موقع به تعهدات خود عمل نموده اند، ادامه داد: این شرایط به نفع افراد بی نظم شده است بنابراین از عمل به تعهدات خود شانه خالی می نمایند و این فرایند باید سرانجام یابد.

وی یادآوری کرد: با وجود حاکمیت شرایط کرونا در جامعه، بخش صنعت و خدمات در استان تعطیل نشده است و این بخش ها موثرتر از گذشته به فعالیت خود ادامه می دهند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: کمیته ای برای آنالیز پفراینده واحدهای فراوریی مشکل دار استان تشکیل گردد تا افرادی که به علت شرایط کنونی دچار مشکل شده اند ولی در صورت دادن مهلت به آن ها آماده عمل به تعهدات خود هستند و با افرادی که حاضر به عمل به تعهدات خود نیستند با هم تفکیک شوند.

پورمحمدی، ادامه داد: قبل از صدور اجرا برای هر پفراینده واحد فراوریی بدهکار استان، پفراینده واحدها باید در این کمیته آنالیز گردد و پس از تایید آن فرایند قانونی انجام گردد و در غیر این صورت با همفکری، آن ها را باید در انجام تعهدات خود یاری کرد.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: دستگاه قضایی در کنار برخورد با مظاهر مفاسد مالی و رانت خواری، حمایت از فراوری، سرمایه گذاری مآغاز و اشتغال را در دستور کار خود قرار داده است.

موسی خلیل اللهی، اضافه کرد: فلسفه تشکیل ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی استان، ایجاد زمینه حمایت از واحدهای فراوریی بوده است تا مسائل موجب بر فرایند فعالیت آن ها رفع گردد.

وی با اشاره به بخشنامه های متعدد رییس قوه قضاییه در این زمینه، گفت: یکی از این بخشنامه ها این است که تحت هیچ عنوان و شرایطی کارخانه و کارگاهی به خاطر مسایل و مسائل کارگری و بانکی نباید تعطیل گردد.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بعضی بانک ها بیش از نرخ سود مقرر شده توسط بانک مرکزی سود دریافت می نمایند، گفت: مبنای صدور رای محاکم قضایی شاخص های بانکی سود بانک مرکزی است و به صورت جدی این موضوع پیگیری می گردد.

خلیل اللهی، با پیشنهاد تشکیل کارگروه و کمیته ای برای آنالیز و پایش پفراینده واحدهای فراوریی بدهکار استان قبل از اینکه بانک ها اقدام به دریافت حکم اجرا نمایند، ادامه داد: در زمان کنونی همه دست به دست هم داده اند تا هیچ واحد فراوریی به علت بدهی بانکی تعطیل نگردد.

وی یادآوری کرد: نوع برخورد با افرادی که به دنبال عمل به تعهدات بانکی خود هستند و واحد فراوریی آن ها در حال فراوری است با افرادی که قصد عمل به تعهدات خود را ندارند باید فرق داشته باشد.

رییس کمیسیون سرمایه گذاری، بانک، بیمه و مالیات اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه گفت: بعضی احکام بانکی علیه فعالان مالی استان صادر شده که لازم است جلوی اجرای این احکام گرفته گردد در حالی که اکنون 500 پفراینده اجرا در اداره کل ثبت اسناد استان علیه واحدهای فراوریی در جریان است.

ناصر امجد، اضافه کرد: با وجود بخشنامه و دستور رییس قوه قضائیه برای تعطیل نشدن واحد فراوریی به علت بدهی بانکی، هر روز تعدادی از این واحدها در سطح استان بسته می گردد.

وی همچنین با اشاره به عدم رعایت تناسب دین و بدهی با امکانات مالک واحد فراوریی در اجرای قانون ثبت اسناد، جلوگیری از ادامه این فرایند را خواهان شد و یادآوری کرد: ادامه این فرایند تبعات زیادی برای جامعه خواهد داشت.

رییس اداره امور شعب آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه در موضوع شیوع ویروس کرونا بعد از مدافعان سلامت بیشترین تلفات و بیماری در سیستم بانکی روی داده است، گفت: براساس آمار بانک مرکزی، سیستم بانکی استان در بین استان های همتراز خود جزو 5 استان برتر کشور قرار داشته و توانسته 2.68 درصد منابع کل کشور را در بانک های دولتی و خصوصی متمرکز کند.

عادل غلامی، اضافه کرد: از این میزان منابع حدود 2 درصد در استان مصرف شده و نسبت مصارف به منابع در سیستم بانکی استان حدود 60 درصد است و در این مقایسه نسبت مصارف به منابع بانک های دولتی بیش از 75 درصد است.

وی یادآوری کرد: میزان مصارف و تسهیلاتی که تا سرانجام تیر سال جاری در سیستم بانکی استان مصرف شده حدود 407 هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ حدود 32 هزار میلیارد تومان شامل مطالبات بوده و این آمار نشان می دهد که نسبت مطالبات به مصارف کمتر از 10 درصد است.

غلامی، ادامه داد: برای واحد فراوریی که به تعهدات بانکی خود عمل نمی کند پس از پیگیری به وسیله ستاد تسهیل و سازمان صنعت و معدن و تجارت و عدم کسب نتیجه، اقدامات برای اخذ حکم اجرا آغاز می گردد.

وی یادآوری کرد: صاحبان واحدهای فراوریی مستقر در شهرک های صنعتی استان که مشکل بانکی دارند اگر به بانک مراجعه و بدهی خود را مشخص تکلیف و آن را پرداخت نمایند، واحد فراوریی به آن ها برگردانده می گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایرنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5252

به "خبرنگاران استاندار آذربایجان شرقی: برخورد چکشی، تولیدکنندگان را آزار می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار آذربایجان شرقی: برخورد چکشی، تولیدکنندگان را آزار می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید