خواص فلفل دلمه ای در درمان بیماری ها

به گزارش پرسینا بلاگ، خواص فلفل دلمه ای (Bell pepper) شامل یاری به درمان سوء هاضمه و نفخ شکم، درمان روماتیسم، پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی و سرطان است.

خواص فلفل دلمه ای در درمان بیماری ها

خواص فلفل دلمه ای و فواید آن برای سلامتی بسیارگسترده است. از مهترین خواص درمانی این سبزی سودمند میتوان به خاصیت آنتی اکسیدان،هضم کننده، ضد درد، ضد بواسیر، ضد روماتیسم و بزاق آور بودن اشاره کرد. ویتامینها، ترکیبات آنتی اکسیدانی و فیبرهای موجود در فلفل دلمه ای نقش مهمی در حفظسلامتی بدن و پیشگیری از بروز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان و دیگربیماریها را دارد. قسمتهای مورد استفاده این گیاه میوهآن بوده که مصرف خوراکی و فواید درمانی دارد و از تخم، برگ و گل آن نیز برای مصارفطبی استفاده میگردد. برای آشنایی بیشتر با خواص فلفل دلمه ای و فواید آن با ماهمراه باشید.

گیاه شناسی فلفل دلمه ای

گیاه فلفل دلمه ای، گیاهی یکساله با شاخه هاینسبتا سفت و گلهای منفرد سفید رنگ است. میوههای آن زنگولهای شکل و به رنگهای سبز، زرد، نارنجی، قرمز،کبود و گاهی سیاه با طعمی شیرین و کمی مایل به تند میباشد. جالب است بدانید رنگ هایمختلف در فلفل دلمه ای، نشان دهنده مواد تشکیل دهنده متفاوت آن است. فلفل دلمه ایقرمز، لیکوپن بیشتر و فلفل دلمه ای سبز، کلروفیل فراوان تر دارد. رنگ نارنجی نشان دهندهبتاکاروتن و رنگ زرد معرف لوتئین و زآگزانتین در فلفل دلمه ای می باشد. هر کدام ازاین مواد خاصیت ویژه ای دارند. با این وجود خواص فلفل دلمه ای در همه انواع آنمشترک بوده و در بعضی جزئیات تفاوتهایی با یکدیگر خواهند داشت.

خواص فلفل دلمه ای (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت فلفل دلمه ای گرم و خشک است. از نظر خواص در طب سنتی معتقدند که مصرف آن بادهاو گازهای غلیظ را تحلیل برده و گرفتگیها و انسداد را باز میکند و اگر با عسل خوردهگردد محرک نیروی جنسی است .همچنین علاوه بر موارد فوق از خواص فلفل دلمه ایدر گذشته برای درمان واریس پا، آسم، کوفتگی، روماتیسم، ضعف و پیشگیری از بیماریحرکت ماشین یا دریا زدگی استفاده میشده است. سایر خواص درمانی این گیاه عبارتنداز:

  • پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان ازخواص استفاده از فلفل دلمه ای است.
  • مصرف فلفل دلمه ای سبز به درمان سوء هاضمه و نفخشکم یاری میکند.
  • فیبر موجود در فلفل دلمه ای می تواند کلسترول راکه عامل دیگری برای ابتلا به حمله قلبی و سکته است،کاهش دهد.
  • از خواص فلفل دلمه ای، کاهش میل به پرخوری و در نتیجهیاری به کاهش وزن و همچنین درمان یبوست است.
  • تحقیقات نشان داده، از خواص فلفل دلمه ای برای زنانیکه در آستانه یائسگی قرار دارند و روزانه دو بار یا بیشتر از مواد غذایی سرشار ازکاروتنوئیدها استفاده می کنند، کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می گیرند.
  • ویتامینث و بتاکاروتن موجود در این سبزی از بروز بیماری های چشمی مانند آب مروارید،آستیگماتیسم و پیرچشمی پیشگیری می نماید.

ارزش غذایی فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین های مورد نیازبدن مانند ویتامین آ و به ویژه ویتامین ث است، همچنین منبع بسیار خوبی برای تامینویتامین ب6 یا پیروکسیدین محسوب میگردد. عناصر غذایی موجود در این سبزی مفید وپرخاصیت شامل مولیبدن، فولات، منگنز، پتاسیم و کلسیم است. سایر مواد موثر موجود درفلفل دلمه ای انواع کاروتنوئیدها به ویژه لیکوپن، فلاونوئیدها و مواد معطر است.

جدول ارزش غذایی و خواص فلفل دلمه ای

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی26 کیلو کالری
چربی0/3 گرم
پروتئین0/99 گرم
کربوهیدرات6/3 گرم
قند4/2 گرم
فیبر2/1 گرم
سدیم4 میلی گرم
پتاسیم211 میلی گرم
کلسیم7 میلی گرم
فسفر26 میلی گرم
آهن0/43 میلی گرم
مس0/017 میلی گرم
منیزیم12 میلی گرم
منگنز0/112 میلی گرم
فولات46 میکروگرم
ویتامین ب60/29 میل گرم
نیاسین0/98 میلی گرم
ویتایمن ث127 میلی گرم

مضرات فلفل دلمه ای (توصیه های پزشکی و مواردمنع مصرف)

  1. فلفل دلمه ای یکی از سبزی های جاذب محسوب شده واز همین رو قابلیت جذب سموم شیمیایی و آلاینده های خاک را به مقدار زیاد دارد.بنابراین توصیه میگردد به منظور بهره گیری بیشتر از خواص فلفل دلمهای، تا حدامکان از انواعی که به روش ارگانیک کشت شده اند بهره ببرید.
  2. در صورت مصرف هریک از داروهای آسپیرین، داروهایضد انعقادی، باربیتوراتها و تئوفیلین از زیاده روی در مصرف انواع فلفل اجتنابکنید.
  3. مصرف فلفل دلمه ای، مخصوصا به صورت خام، درافراد که معده ضعیف و حساس دارند، باعث ایجاد نفخ در معده می گردد.
  4. به طور کلی انواع فلفل از جمله فلفل دلمه ای جزءمواد غذایی آلرژی زا محسوب می شوند وتوصیه میگردد افرادی که پوستی حساس وتحریک پذیر دارند و با مصرف غذاهای آلرژی زا دچار جوش، کهیر، آکنه و اگزمای پوستیمی شوند، انواع فلفل های دلمه ای را از رژیم غذایی خود حذف کنند.
گردآوری: مجله اینترنتیخبرنگاران

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: setare.com
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5683

به "خواص فلفل دلمه ای در درمان بیماری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص فلفل دلمه ای در درمان بیماری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید