دلایل گرایش استقلال طلبان کالیفرنیا به ایران

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران - گروه بین الملل: در روزهایی که همه حواس ها بدنبال اطلاع از آخرین شرایط کرونا در ایران و جهان بود، تصویری ویدئویی از مارکوس رویز ایوانز مدیر کمپین بله کالیفرنیا، منتشر شد که در آن ایوانز به نوعی از مردم ایران طلب کمک می کرد.

دلایل گرایش استقلال طلبان کالیفرنیا به ایران

وی در پیامی ویدئویی، بر طبل مخالفت با سیاست خارجی کاخ سفید کوبید و خطاب به مردم ایران گفت: ما خواستار جدایی از آمریکا هستیم… مردم کالیفرنیا مخالف سیاست های واشنگتن هستند… کالیفرنیای مستقل روابط محبت آمیز ای با ایران خواهد داشت… ما معتقد به ساختن پل هستیم نه دیوار… ما می خواهیم کالیفرنیا را در راستا جدیدی قرار دهیم… بسکمک از مردم سراسر دنیا دولت آمریکا را به دلیل سیاست های خصمانه اش دوست ندارند، ما کالیفرنیایی ها نمی خواهیم این سیاست ها به نام ما تمام شود… ایران مانند روسیه یک کشور بسیار مهم است و نقشی استراتژیک در اقتصاد دنیا دارد… اگر مردم ایران اعلام کنند که کالیفرنیا در صورت استقلال کالیفرنیا، به رسمیت شناخته خواهد شد، این مسئله آتشی در کالیفرنیا به پا خواهد کرد.

باید توجه داشت که جامعه آمریکا در سال های اخیر به شکل روزافزونی دوقطبی شده و جمهوریخواستار بیشتر محافظه کار شده و دموکرات ها بیشتر لیبرال.

برنارد گرافمن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا، می گوید: ما از سال های پس از جنگ داخلی تا به امروز شاهد چنین دوقطبی شدیدی در سیاست نبوده ایم. دوقطبی موجود در کنگره هم در صد سال گذشته بی سابقه است.

وضع در کالیفرنیا هم همین است. در چند سال گذشته اختلافات چه در داخل ایالت، و چه بین ایالت و باقی ایالت های آمریکا، چنان افزایش یافته است که منجر به حداقل شش مورد درخواست برای تقسیم ایالت یا استقلال از ایالات متحده منجر شده است.

جنبش استقلال کالیفرنیا چرا و چگونه شکل گرفت؟

جنبش استقلال طلبان کالیفرنیا، جنبشی سیاسی با هدف اعلام استقلال کالیفرنیا است که به شکل قانونی فعالیت خود را در قالب حزب ملی کالیفرنیا دنبال می کند.

این حزب تازه تأسیس با الهام از حزب استقلال طلبان اسکاتلند از بریتانیا در دسامبر 2015 اعلام موجودیت کرد و کمتر از یک ماه بعد وزارت داخلی آمریکا با اعلام رسمی ثبت این حزب را تأیید کرد.

لوئیز مارینلی، از رهبران و مؤسسان این حزب در مصاحبه با نشریه آمریکایی وایز؛ الهام دریافت و تأثیرپذیری از استقلال طلبان اسکاتلندی را تأیید نموده و هدف حزب ملی کالیفرنیا را استقلال گام به گام از آمریکا عنوان نموده است.

این حزب همزمان با تأسیس دفترش، جنبش بله به کالیفرنیا را نیز راه اندازی کرد که هدف آن جلب نظر افکار عمومی برای مسئله استقلال کالیفرنیا است.

حزب ملی کالیفرنیا، به عنوان رهبر اصلی استقلال طلبان کالیفرنیایی، اهداف خود را با انتشار یک بیانیه به این شرح گفت:

-ترویج و تقویت هویت کالیفرنیایی به عنوان هویتی جدا از آمریکا

-کمک به استقلال اقتصادی کالیفرنیا از آمریکا

-اولویت دادن منافع کالیفرنیا بر منافع آمریکا

-انتقال قانونی و حقوقی حاکمیت سیاسی از واشنگتن به شهر ساکرامنتو مرکز ایالت کالیفرنیا

-تلاش برای شناساندن کالیفرنیا به عنوان یک کشور مستقل در روابط بین الملل

-تقویت دولت محلی همزمان با فرایند تدریجی انتقال قدرت.

سایر اعضای حزب اهداف دیگری نیز از جمله تأسیس وزارت بهداشت مستقل، استقلال بازارهای اقتصادی و اقتصادی کالیفرنیا از دیگر مناطق آمریکا، اصلاح سیستم دادگستری و قضائی، حذف خشونت پلیس و مأموران امنیتی، اصلاحات در سیستم آموزشی و استقرار عدالت آموزشی و فرصت برابر و اصلاح در سیستم پذیرش مهاجران و ایجاد شرایط مساعد و عادلانه برای مهاجرت گفته اند.

کالگزیت (Calexit)، لقبی است که به جنبش بله به کالیفرنیا (Yes to California) داده شده است. نام این جنبش یادآور کمپین بله به اسکاتلند است که در جریان انتخابات سال 2015 خواستار استقلال اسکاتلند از بریتانیا بود.

کمپین معتقد است که کالیفرنیا از قوانین فدرال متضرر شده است، اینکه اقتصادیات این ایالت به دولت فدرال بیش از بودجه ای است که از آن دریافت می کند، اینکه ایالت احساس می کند از قدرت سیاسی در واشنگتن دی. سی. به دور افتاده و تفاوت سیاسی و فرهنگی بسکمک بین کالیفرنیا و بقیه کشور وجود دارد.

در تاریخ ایالت کالیفرنیا 200 پیشنهاد مختلف برای جدایی ارائه شده است. کرمیت روزولت، یک استاد قانون اساسی در دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید: جدایی کالیفرنیا هیچ گاه رخ نخواهد داد زیرا به نفع آمریکا نیست.

وی معتقد است: امکان ندارد این اتفاق بیفتد، از اینکه مردم درباره آن سخن می گویند متعجب نیستم. اگر انتخابات 2016 سرنوشت دیگری می داشت اکنون تگزاس بود که سعی می کرد جدا شود، اما این کار واقع گرایانه نیست.

نام های مطرح در استقلال کالیفرنیا

تا این بخش معین شد که لوئیز ماینلی و مارکوس رویز ایوانز از جمله افراد تأثیرگذار در فرایند استقلال کالیفرنیا از آمریکا هستند اما در این میان نام یک ایرانی نیز شنیده می شود و او کسی نیست جز شروین پیشه ور.

به دنبال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال 2016، این شهروند ایرانی - آمریکایی رهبری کمپینی را برای جدایی ایالت کالیفرنیا از آمریکا برعهده گرفت.

سایت سی ان بی سی آمریکا در این رابطه نوشت: شروین پیشه ور فعال اقتصادی ایرانی - آمریکایی و یکی از بزرگترین سرمایه گذاران و مغز متفکر در پشت فعالیت ها برای درخواست استقلال ایالت کالیفرنیا از آمریکا بود.

این رسانه اضافه نمود: شروین پیشه ور یکی از سرمایه گذاران بزرگ و اصلی در زمینه فناوری ها در دنیا و دارنده سهم بزرگ تر را در شرکت (Uber) متخصص در زمینه حمل و نقل را دارد که دفتر آن در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیاست. این شهروند ایرانی - آمریکایی سهم بزرگی را نیز در شرکت هایپرلوپ وان (Hyperloop One) فعال در زمینه حمل و نقل دارد.

شروین پیشه ور در مصاحبه با این سایت خبری نیز گفته است که هدفش از کمپین درخواست استقلال کالیفرنیا تحت شعار Calexit است.

او قبل از این در کمپین های جمع آوری پول برای ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا فعالیت می کرد.

اهمیت کالیفرنیا برای آمریکا و تبعات جدایی آن از ایالت متحده

ایالت کالیفرنیا واقع در جنوب غربی آمریکا و در ساحل اقیانوس، با داشتن بیش از 40 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین ایالت آمریکاست. کالیفرنیا همچنین بعد از آلاسکا و تگزاس نیز بزرگترین ایالت آمریکا از نظر مساحت است. مرکز ایالت کالیفرنیا شهر ساکرامنتو و لس آنجلس، سن دیگو، سن خوزه و سان فرانسیسکو از شهرهای مهم این ایالت است.

بیشتریت ساکنان ایالت کالیفرنیا هوادار حزب دموکرات هستند و در انتخابات سال 2016 نیز در این ایالت، هیلاری کلینتون کاندیدای دموکرات ها توانست بر رقیب جمهوریخواه خود یعنی ترامپ پیروز شود و تمامی 50 رأی الکترال این ایالت را از آن خود کرد.

ایالت کالیفرنیا دارای ظرفیت های اقتصادی بسیار بالایی است به طوری که اگر یک کشور مستقل بود اقتصادش معادل ششمین قدرت اقتصادی دنیا بود. کالیفرنیا سومین ایالت بزرگ آمریکا و ثروتمندترین منطقه این کشور است که در صورت موفقیت جنبش استقلال طلب در جدایی از دولت فدرال، ضربه سنگین اقتصادی و بین المللی به کاخ سفید وارد خواهد شد.

اقتصاد کالیفرنیا از اقتصاد کل انگلیس بزرگ تر است و اقتصادیاتی که به دولت مرکزی آمریکا پرداخت می کند، از همه ایالت های دیگر این کشور، بیشتر. مردم کالیفرنیا به نحوه رسیدگی دولت مرکزی با توجه به اقتصادیاتی که می پردازند، ناراضی هستند و می خواهند که کنترل درآمدها را خود، در اختیار داشته باشند.

غول های فناوری آمریکا ازجمله اپل، گوگل، ادوبی، هیولت پاکارد، ای. ام. دی.، اینتل، اوراکل و یاهو در این ایالت در منطقه سیلیکون ولی (Silicon Valley) به معنای دره سیلیکون واقع شده اند. فقط یک قلم از ضرر اقتصادی آمریکا در این صورت، جدا شدن درآمد سالانه حدود 270 میلیارد دلاری شرکت اپل از عایدی ایالات متحده است. به همین دلیل اگر مردم کالیفرنیا بر جدایی از آمریکایی از اجماع کنند، این کشور ضربه سختی خواهد خورد.

مردم کالیفرنیا که بیشترین سهم را در پر کردن ذخایر فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) دارند، شاهدند که دولت مرکزی دچار ضعف های آبروبر و فاحش در مهار ویروس کرونا شده است. در حال حاضر آمریکا نزدیک به 370 هزار نفر مبتلا به کرونا دارد که حدود 11 هزار نفر از آن ها درگذشته اند.

سیاست های مهاجر ستیزانه کاخ سفید نیز به مذاق مردم کالیفرنیا خوش نمی آید. بیشتر ساکنان این ایالت به مهاجران همسایه جنوبی خود (مکزیک) خوشامد می گویند؛ اما ترامپ اصرار دارد که در سراسر ایالت های هم مرز با این کشور شامل تگزاس، نیومکزیکو، آریزونا و کالیفرنیا دیواری برای ممانعت از ورود مهاجران احداث کند.

افزون بر این، آمریکای منهای کالیفرنیا موقعیت فعلی خود را در دنیا از دست می دهد و چرخش سیاسی آن باعث تیرگی روابطش با کشورهایی نظیر کانادا و نزدیکی مضاعفش به کشورهایی نظیر روسیه و مجارستان خواهد شد. ازاین رو، عده کثیری از مردم این ایالت با توجه به تبعیض های موجود در سیستم حکومت فدرال، خواستار خاتمه حضور ایالتشان در حکومت مرکزی هستند.

از دست دادن کالیفرنیا قطعاً ضربه سختی به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد. کالیفرنیا پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا است (بزرگ تر از کل اقتصاد بریتانیا)، و اقتصادیاتی که به خزانه دولت مرکزی می فرستد از هر ایالت دیگری بیشتر است. شدت نهایی ضربه به سیاست های تجاری و قراردادهای اقتصادی متقابلی بستگی خواهد داشت که بین طرفین امضا خواهد شد. ولی ایالات متحده در هر صورت ضربه خواهد دید.

برندون اولری، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پنسیلوانیا، می گوید: ارزش دلار سقوط خواهد کرد و ممکن است یورو و یوان چین جای آن در اقتصاد دنیای را بگیرند.

اما از طرف دیگر، کالیفرنیا به متحد جذاب جدیدی برای کشورهای لیبرال تبدیل خواهد شد. استیون سایدمان، استاد امور بین الملل در دانشگاه اوتاوا، می گوید: با استقلال کالیفرنیا، ناگهان دنیا از یک نظام دوقطبی بین چین و ایالات متحده به یک نظام چندقطبی بین ایالات متحده، چین، کالیفرنیا، هند و دیگران تغییر پیدا می کند. چنین اتفاقی باعث پیچیدگی روابط بین المللی خواهد شد.

کالیفرنیای مستقلی که به دنبال یافتن جایگاه برتر در دنیا است، احتمالاً سعی خواهد کرد که در مسائل مهمی نظیر تغییرات اقلیمی نقشی پیشرو ایفا کند. اما روی دیگر این سکه عقب گرد ایالات متحده در زمینه هایی چون قوانین زیست محیطی، سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر، و موارد مشابه خواهد بود.

ترامپ و کرونا عامل تشدید روحیه استقلال طلبی

از زمان اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، شماری زیادی با تظاهرات در شهرهای کالیفرنیا خواستار استقلال این ایالت از آمریکا و ایجاد کشور کالیفرنیا شدند. در سال 2016 الکس بادیلا دبیر ایالت کالیفرنیا گفت که وی برای کمپین کالیفرنیا وطن است مجوز فعالیت صادر نموده است.

این کمپین به کالگزیت نیز معروف شده که برگرفته از دو کلمه کالیفرنیا و اگزیت (خروج از آمریکا) است. مجوز این کمپین جهت جمع آوری تعداد امضای لازم برای به همه پرسی گذاشتن استقلال ایالت کالیفرنیا از آمریکا صادر شده است.

موضوع استقلال کالیفرنیا از آمریکا بارها مطرح شد اما به دنبال رأی آوردن دونالد ترامپ در انتخابات اخیر ریاست ایالات متحده آمریکا، موضوع استقلال آن جدی تر از قبل مطرح و پیگیری شد.

پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا هشتگ Calexit# به سرعت در رسانه های اجتماعی پخش شد. رأی هیلاری کلینتون در کالیفرنیا 61.5 درصد بود در حالی که ترامپ تنها توانسته بود 33.2 درصد آرا را در این ایالت کسب کند. مارینلی معتقد است که این امر نشان دهنده اختلاف سیاسی بین این ایالت و سایر نقاط کشور بوده و از آنها ترقی خواه تر است و اینکه مردم کالیفرنیا از اظهارات ترامپ درباره اقلیت ها خشمگین شده اند.

اما در ماه های اخیر نیز با توجه به عملکرد ضعیف دولت آمریکا در مقابله با ویروس کرونا، بار دیگر صدای استقلال طلبی در کالیفرنیا بلند شده است. مردم کالیفرنیا که بیشترین سهم را در پر کردن ذخایر فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) دارند، شاهدند که دولت مرکزی دچار ضعف های فاحش در مهار ویروس کرونا شده است. در حال حاضر آمریکا نزدیک به 370 هزار نفر مبتلا به کرونا دارد که حدود 11 هزار نفر از آن ها درگذشته اند.

آمریکای دوران دونالد ترامپ، را باید یک دوره زمامداری متفاوت از آنچه تا به امروز در این کشور حاکم بوده، دانست.

آمریکا در این زمان با گسترش ویروس کرونا و بی توجهی حاکمیت به تبعات آن در کشور، یک دوره گذار را سپری می کند. حتی بسکمک از نظریه پردازان اعتقاد دارند که به احتمال زیاد دوران افول واقعی آمریکا فرا رسیده است.

مخالفت ها در درون آمریکا با سیستم حاکمیتی، اکنون به خاطر شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است و این واکنش ها از آنجا ناشی می شود که دولت حاکم، به ریاست ترامپ عملکردی از خود نشان داده است که حتی هم حزبی های او نیز از این روش ناخرسند هستند.

مدیریت بحران کرونا در آمریکا اکنون به یکی از عوامل اصلی انتقاد علیه دونالد ترامپ، تبدیل شده است چرا که سیستم بهداشتی درمانی این کشور به خاطر گسترش ویروس کرونا توانایی جوابگویی به این بحران را ندارد.

اخبار و گزارش هایی که از درون آمریکا منتشر می شود گویای آن است که شرایط کرونایی آمریکا وخیم است و احتمال جان باختن هزاران نفر در این کشور بعید نیست. آمریکا پتانسیل استقلال ایالت های خود را دارد و در این زمینه چندین ایالت در این کشور خواستار استقلال از دولت مرکزی هستند. ایالت کالیفرنیا، فلوریدا و تگزاس و چندین ایالت دیگر پیشتاز استقلال از آمریکا هستند. هر چند تا به امروز آنها در این خواسته به نتیجه نرسیده اند، اما اکنون شرایطی که در دوران ترامپ، بر آمریکا حاکم شده باعث گشته تا آن ها فعالیت های استقلال طلبانه خود را افزایش دهند.

در این میان مخالفت رئیس استقلال طلبان ایالت کالیفرنیا با سیاست های امپریالیستی سردمداران آمریکا، زنگ خطری برای سیاست های لیبرال سرمایه داری این کشور است که اکنون خود را به خاطر شرایط حاکم در کشور و دنیا در خطر نابودی می بیند.

خطری که حتی هنری کیسینجر، نظریه پرداز آمریکا نیز آن را احساس نموده و در مقاله ای که به تازگی آن را منتشر نموده به آن پرداخته است.

کافی است یکی از ایالت های آمریکا به خواسته خود برسد و از ایالات متحده جدا شده و استقلال سیاسی، اقتصادی و نظامی پیدا کند، آنگاه این اتفاق برای دیگر ایالت ها نیز خواهد افتاد و به یک مطالبه بزرگ درون آمریکا تبدیل خواهد شد.

جمهوریخواستار حامی و دموکرات ها مخالف کالگزیت

اما در میان این هیاهو جمهوریخواستار که در آمریکا به فیل ها معروفند از استقلال و جدایی کالیفرنیا استقبال می کنند اما دموکرات ها که از آنها با عنوان الاغ ها یاد می شود، با آن مخالف هستند.

دلیل این حمایت و مخالفت چیست؟

شاید بتوان گفت استقلال کالیفرنیا از آمریکا برای دموکرات ها یک کابوس است؛ چرا؟

کالیفرنیا پرجمعیت ترین ایالت کشور است، و جدایی اش توازن قدرت در کشور و کنگره را به نفع جمهوریخواستار تغییر خواهد داد. در عین حال، از دست رفتن آرای الکترال این ایالت باعث خواهد شد که هیچ دموکراتی در آینده نزدیک به ریاست جمهوری ایالات متحده نرسد.

استیون سایدمان، استاد امور بین الملل در دانشگاه اوتاوا، می گوید: شرایط سیاسی دموکرات ها به شدت خراب خواهد شد. آن ها از اوایل دهه 1990 به بعد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به شدت به کالیفرنیا وابسته بوده اند.

دقیقاً به همین دلیل سیاسی است که جمهوریخواستار تندرو با استقلال کالیفرنیا موافق هستند چون در صورت وقوع چنین شرایطی، قدرت سیاسی در ایالت متحده بطور کی در اختیار آنها قرار می گیرد.

در چنین صورتی، دموکرات ها در سایر ایالات چاره ای نخواهند داشت جز این که به راست چرخند. به عقیده برنارد گرافمن، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کالیفرنیا، دموکرات ها، در نبود کالیفرنیا، تنها می توانند به میانه روی در سیاست ایالات متحده امیدوار باشند - چیزی شبیه دوران آیزنهاور که اجماع سیاسی به کارهای بزرگی چون ساخت شبکه آزادراهی کشور منجر شد.

خروج قانونی یا جنگ داخلی

اگرچه قانون اساسی آمریکا تمهیداتی را برای جذب ایالات جدید در این کشور تعبیه نموده است، اما هیچ گونه چارچوب قانونی برای جدایی یک ایالت وجود ندارد. یکی از گزینه ها به اعتقاد حامیان کالگزیت اصلاح قانون اساسی است تا به ایالت طلایی اجازه داده شود طی رفراندومی آمریکا را ترک کند. اگر این اصلاحیه با دوسوم بیشتریت در هر دو مجلس کنگره آمریکا مجلس کنندگان و سنا تصویب شود به قانونگذاران 50 ایالت فرستاده خواهد شد. سی وهشت مجلس ایالتی باید این اصلاحیه را تصویب کنند تا جنبه قانونی یابد. روش دیگر این خواهد بود که کنوانسیونی متشکل از تمام 50 ایالت تشکیل شده و یک تأییدیه مشابه 67 درصدی از ایالت ها به دست آید.

اما اگر کالیفرنیا نخواهد از این روش ها استفاده کند چه پیش خواهد آمد؟ اگر کالیفرنیا نخواهد کسب اجازه کند؛ اگر کالیفرنیا بخواهد که به سادگی ایالات متحده را ترک کند؟

در حقیقت آخرین باری که برخی ایالت ها تلاش کردند که از آمریکا جدا شوند خونین ترین جنگ این کشور به وقوع پیوست: جنگ های داخلی (1865 1861) که منجر به مرگ 600 هزار آمریکایی شده و در نهایت با شکست جدایی طلبان جنوبی به خاتمه رسید.

از منظری، جدایی طلبی یک سنت آمریکایی است. ایالت های این کشور زمانی مستعمره بریتانیا بودند و از آن جدا شدند. وقتی ایالت های مستعمره قانون اساسی جدید را تصویب نموده و ایالات متحده را تشکیل دادند 9 ایالت از آن جدا شدند.

کمتر از یکصد سال بعد، برخی جنوبی ها گفتند که اعلامیه استقلال آمریکا به جدایی جنوب جنبه قانونی می بخشد. دیگر جدایی طلبان اعتقاد داشتند اتحادیه یک قرارداد داوطلبانه بوده که مفاد آن توسط شمال نقض شده است. دولت فدرال با این استدلال و خواسته مخالفت نموده و با جنگ به جدایی طلبی ها پاسخ داد. پس از جنگ دادگاه عالی آمریکا به صورت رسمی گفت که وقتی ایالت ها قانون اساسی را پذیرا می شوند، از حق خود برای ترک ایالات متحده صرف نظر می کنند.

اما مارکوس رویز ایوانز مدیر کمپین بله کالیفرنیا، در این رابطه می گوید: قانون اساسی ایالات متحده، جدایی ایالت ها را ممنوع ننموده، بلکه می گوید برای حل وفصل این گونه مسائل، حکم دیوان عالی لازم است. دیوان عالی سال 1870 پس از خاتمه جنگ داخلی در پرونده تگزاس مقابل وایت حکم داد که هر یک از ایالت های آمریکا می تواند به طور قانونی در صورت موافقت ایالت ها از ایالات متحده جدا شود.

اروین چمرینسکی برجسته ترین کارشناس قانون اساسی در کالیفرنیا معتقد است که به دست آوردن یک بیشتریت ساده آرا در کنگره می تواند شرط مدنظر دیوان عالی را محقق کند. از آن جایی که کالیفرنیا با رأی بیشتریت کنگره وارد ایالات متحده شد، با رأی بیشتریت هم می تواند از این اتحادیه خارج شود. با این حال، هیچ یک از رسانه های آمریکا اشاره ای به پیش زمینه های قانونی استقلال کالیفرنیا از آمریکا نمی کنند.

چرا ایران؟

شاید در نگاه اول به دلیل سیاست های خصمانه ای که آمریکا در طول تاریخ علیه ملت ایران داشته، اینکه رهبری یک جنبش جدایی طلب در داخل آمریکا از ایران طلب کمک می کند، موضوعی جالب توجه است؟

ایوانز مدیر کمپین استقلال کالیفرنیا از آمریکا، بعد از انتشار آن ویدئو در مصاحبه ای که با سایت سیاست پارسی داشته می گوید: پس از روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت، اگر ایران هم با تأسیس کنندگی فرهنگی کالیفرنیا موافقت کند، رسانه های بین المللی به پوشش اخبار جدایی این ایالت از آمریکا و مقامات ایالتی به حمایت از این آرمان مردم کالیفرنیا وادار خواهند شد.

وی در مورد اینکه چرا از ایران طلب کمک نموده است گفت: بر خلاف رسانه های آمریکایی، رسانه های بین المللی با ما رفتار منصفانه ای داشته اند. اگر مردم دولت ایران بتوانند صدای ما را از مانع رسانه های آمریکایی عبور بدهند و به دنیا برسانند، آن گاه مردم کالیفرنیا مفهوم کالگزیت را خواهند پذیرفت. بزرگ ترین کاری که ایران می تواند انجام بدهد، این است که اجازه بدهد یک کنندگی فرهنگی از کالیفرنیا در این کشور تأسیس شود. اگر ایران هم همان کاری را انجام دهد که روسیه انجام داد، آن وقت رسانه های بین المللی مجبور خواهند شد تا خبرِ به رسمیت شناخته شدن کالیفرنیا توسط کشورهای دیگر را مخابره کنند. آن وقت مقامات کالیفرنیا نیز متقاعد می شوند تا از جنبش استقلال از آمریکا حمایت کنند. ایران اهمیت و قدرت لازم برای تحقق این آرزوی کالیفرنیا را به واقعیت تبدیل کند.

این گفته ها نشان می دهد که رهبر جنبش بله کالیفرنیا، از یک سو به دنبال استفاده از ظرفیت ها و جایگاه ایران در نزد رسانه های بین المللی است تا شاید از این طریق بتواند جنبش و خواسته خود را بیش از گذشته مطرح نموده و از سوی دیگر با توجه به حساسیت نهادهای سیاست گذار در داخل آمریکا بر روی ایران، وی تلاش دارد تا با نزدیک کردن خود به جمهوری اسلامی، با وارد کردن فشار مضاعف بر حاکمان ایالات متحده امتیازات ویژه ای را بدست بیاورد.

منابع:

-یک ایرانی در پشت پرده کمپین استقلال کالیفرنیا از آمریکا، ایلنا، 1395

-زمزمه های استقلال کالیفرنیا؛ آمریکای پس از کرونا چگونه است؟، میزان، 1399

-کالگزیت؛ آیا کالیفرنیا در 2019 از آمریکا جدا می شود، تسنیم، 1395

-هزینه های سنگین اقتصادی و بین المللی جدایی کالیفرنیا از آمریکا / ایالتی که در استقلال طلبی تنها نیست، آنا، 1399

-جنبش کالگزیت از ایران چه می خواهد؟، سیاست پارسی، 1399

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4112

به "دلایل گرایش استقلال طلبان کالیفرنیا به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل گرایش استقلال طلبان کالیفرنیا به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید