شناسایی 113 محوطه از دوره پارینه سنگی قدیم تا قاجار در لرستان

به گزارش پرسینا بلاگ، آنالیز باستان شناسی بخش در گنبد کوه دشت علاوه بر شناسایی 113 محوطه از دوره پارینه سنگی قدیم تا قاجار به کشف تبر سنگی دورویه، سفال های معروف به جی نقش برجسته ای احتمالاً از دوره اشکانی منجر شد.

شناسایی 113 محوطه از دوره پارینه سنگی قدیم تا قاجار در لرستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمزه قبادی زاده سرپرست هیئت باستان شناسی هدف از این آنالیز را تکمیل نقشه باستان شناسی استان لرستان و به تبع آن نقشه باستان شناسی کشور اعلام نمود و اضافه نمود: بخش در گنبد شامل دو دهستان بلوران و در گنبد، پیش ازاین به شکل محدود مورد بازدید باستان شناسانی ازجمله دهقانی فرد و مرادی قرارگرفته بود اما این برنامه نخستین فصل آنالیز باستان شناسی این بخش از شهرستان کوه دشت است.

او در ادامه از مهم ترین دستاوردهای این آنالیز را شناسایی آثاری از دوره پارینه سنگی قدیم در شهرستان کوه دشت اعلام نمود.

قبادی زاده توضیح داد: در میان یافته ها، تبر سنگی دورویه که توسط متخصص این دوره (سامان حیدری گوران باستان شناس) تأییدشده از شاخص ترین کشفیات این آنالیز محسوب می گردد که نشان از استقرار احتمالی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه دارد.

او اضافه نمود: با توجه به اینکه وجود دست افزارهای پارینه سنگی قدیم در زاگرس نادرند، حیدری گوران، مطرح می نماید که ممکن است در بعضی از دره های زاگرس همانند منطقه کوه دشت شاهد نفوذ گروه های انسان ریخت، سازنده مصنوعات سنگی پارینه سنگی قدیم باشیم.

سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار کرد: در این آنالیز آثاری از دوره نوسنگی قدیم و سفال های معروف به جی برای نخستین بار در شهرستان کوه دشت کشف شد.

او از میان مهم ترین آثار شناسایی شده در این آنالیز به کشف یک نقش برجسته به احتمال از دوره اشکانی اشاره نمود و گفت: این کشفیات نشان دهنده اهمیت این منطقه ازنظر مطالعات باستان شناسی بوده که ضروری است در آینده بیشتر موردتوجه پژوهش های باستان شناسی قرار بگیرد.

قبادی زاده توضیح داد: آنالیز باستان شناسی بخش در گنبد شهرستان کوه دشت لرستان با درخواست اداره کل استان و با مجوز پژوهشگاه به شکل پیمایش فشرده اجرا شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4040

به "شناسایی 113 محوطه از دوره پارینه سنگی قدیم تا قاجار در لرستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 113 محوطه از دوره پارینه سنگی قدیم تا قاجار در لرستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید