ظرفیت های جدید اقتصادی در ساماندهی پسماند گیلان

به گزارش پرسینا بلاگ، وحیده - اسماعیلی - رشت- خبرنگار: مرکز دفن زباله سراوان رشت بعد از 30 سال و پذیرش روزانه 700 تن از زباله های استان، اکنون به بزرگ ترین معضل زیست محیطی گیلان تبدیل شده است.

ظرفیت های جدید اقتصادی در ساماندهی پسماند گیلان

بیش از 3 دهه دفن زباله درجنگل های این منطقه و ایجاد کوه 90 متری ازآن، حاصلی جز بیماری های پوستی، فراوری شیرابه سمی و آلودگی زیست محیطی برای شهروندان منطقه و رودخانه های منتهی به دریای خزر نداشته است. سال هاست احداث تصفیه خانه شیرابه، نصب دستگاه زباله سوز و ساماندهی پسماند از مطالبات مردم رشت شده است. درحالی که رسانه ها و فعالان زیست محیطی مدت های زیادی است نسبت به خطرات و تهدیدات زیست محیطی شیرابه های زباله سراوان و ورود آن به رودخانه ها، تالاب انزلی و دریای خزرهشدارمی دهند، اما دراوایل مهر ماه شهردار رشت گفته بود: مشکل سراوان به بیش از 20 سال بر می گردد و آنالیز و پیگیری این موضوع زمانبر است!

وی با اشاره به آماده نبودن زیرساخت ها برای نصب دستگاه زباله سوزی که از مدت ها پیش خریداری شده گفته بود: راه اندازی و نصب این دستگاه به منابع اقتصادی اقتصادی زیادی احتیاجمند است و ما منتظر کارشناسان آلمانی برای نصب و راه اندازی این دستگاه هستیم. اما اکنون به فاصله یک ماه از سخنان شهردار درخصوص کمبود منابع اعتباری برای نصب زباله سوز، وی دراظهار نظری دیگر خبرازشروع بکار احداث دستگاه زباله سوز در رشت داد و گفت: زمین زباله سوز به پیمانکار تحویل شده، مهندسی مشاوره مربوط به ساخت سوله و سایر اقدامات مربوط به تامین اعتبار انجام شده و در حال حاضر، هیچ مسئله ای دراین باره نداریم و تنها پیمانکار باید کار را شروع کند.

وی پروژه ساخت و بهره برداری از دستگاه زباله سوز در رشت را 500 میلیارد تومان مطرح نمود و گفت: فعلا مسئله ای برای احداث تصفیه خانه شیرابه در سایت سراوان وجود ندارد و برای اتمام این تصفیه خانه، عملیات در 2 شیفت کاری با سرعت در حال اجرا است و طبق برنامه ریزی ها، اگر موانع و مسئله ای پیش نیاید، کمتر از 3 ماه آینده به بهره برداری می رسد.

  • ظرفیت های جدید اقتصادی برای ساماندهی پسماند گیلان

در حالیکه شهردار رشت، مسائل اقتصادی و عدم تخصیص به موقع منابع را دلیل اصلی نصب نشدن دستگاه زباله سوز در سراوان بیان نموده بود اما پویا شهشهانی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان خبر از ایجاد ظرفیت های جدیدی در ساماندهی پسماند استان و تخصیص منابع جدید می دهد. شهشهانی اضافه کرد: بین سال های 95 تا 97 در حدود 74 میلیارد تومان اعتبار ملی از سوی دولت به مدیریت پسماند گیلان اختصاص داده شد که بعد از رایزنی های زیاد در تهران پیروز به تخصیص آن شدیم. از این مبلغ فقط 30 میلیارد تومان برای خرید و نصب دستگاه زباله سوز و ابینه فنی آن در سراوان رشت اختصاص یافت و مابقی در پروژه های مختلف مانند ایجاد جاده دسترسی به سراوان، خرید ماشین آلات کارخانه کود آلی و کارخانه های کمپوست لنگرود و انزلی هزینه شد.

وی از تخصیص اعتبار 314 میلیارد تومانی مصوبات سفر آخر رئیس جمهوری به گیلان نیز گفت و ادامه داد: 230 میلیارد این مبلغ بار دیگر به دستگاه زباله سوز سراوان تعلق گرفت و 84 میلیارد باقی مانده به بهسازی مکان های دفن زباله و کارخانه های کمپوست کل استان اختصاص داده شد.

شهشانی به احتیاج 300 میلیاردی دیگر دراین بخش اشاره نمود و اضافه کرد: باید تا سرانجام برنامه ششم توسعه، دیگر زباله ای برای دفن در مراکز پسماند استان نداشته باشیم و همه کوشش مجموعه استان اینست که زباله های فراوری شده در استان فقط برای دستگاه زباله سوز و پردازش زباله جمع آوری شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان به پیش بینی هزارمیلیارد تومانی در قانون بودجه کشور نیز اشاره نمود و گفت: وزارت کشور و سازمان صنعت و محیط زیست و سازمان شهرداریها به طور جدی پیگیر اختصاص منابع اقتصادی این اعتبار هستند.

شهشانی به اتفاقات مثبت و خوب در سراوان نیز اشاره می نماید که از چشم رسانه ها دور مانده است. وی می گوید: صرفا آن چیزی که از سراوان در رسانه ها منعکس می گردد زباله است. اما جاده کشی، ایجاد فنس، اقدامت بهداشتی از جمله کاهش پوشش زباله و کاهش آلودگی و مگس نیزدر این منطقه انجام شده که نتیجه بخش بوده است. شهشهانی قرارداد خرید و نصب دستگاه زباله سوز را 27 ماه مطرح نمود و گفت: دراین مدت اتفاقات و حوادث طبیعی زیادی ممکن است رخ بدهد و زمان سرانجام پروژه را طولانی تر کند اما بعد از آن گیلان بزرگ ترین نیروگاه زباله سوز کشور را خواهد داشت و سعی و کوشش همه دستگاه های استان در بر طرف کردن مسائل و مدیریت پسماند زباله استان قرار گرفته است.

  • ساماندهی زباله به منابع اقتصادی و وقت زیادی احتیاج دارد

همایون مدنی شاهرودی کارشناس پسماند هم در این باره می گوید: معضل پسماند فقط مختص به گیلان نیست و کل کشور با آن درگیر است و شهردار رشت نیزبه خوبی به این موضوع واقف است اما او یک شهردار است و مطالبات شهروندان فقط درخصوص زباله نیست. شاید شخص شهردار با بیان این مطلب صلاح دیده تشنج اجتماعی ونگرانی های مردمی نسبت به این مساله را کاهش دهد که البته یکی از راهکارهای کاهش حساسیت ها به سراوان نصب زباله سوز خواهد بود.

مدنی ادامه می دهد: مسئله ای که در نصب زباله سوز وجود دارد عدم تخصیص منابع اقتصادی نصب دستگاه از سوی دولت است. دستگاه زباله سوز 500 تنی TTS در زمانی خریداری شد که هزینه نصب آن 38 میلیارد تومان بود اما اکنون برای نصب آن باید 100 میلیارد تومان منابع اقتصادی در اختیار شهرداری باشد. درواقع اکنون تخصیص بودجه ای که بتواند نصب این پروژه را تسریع کند هنوزانجام نشده و با توجه به اینکه دراقتصاد مقاومتی قرار داریم، دولت و سازمان برنامه بودجه و شخص نوبخت دستش دراینباره بسته است. این هزینه می بایست در قالب بودجه سنواتی از سوی دولت به شهرداری رشت داده گردد.

وی به لزوم ورود بخش خصوصی در پروژه سراوان تاکید می نماید و می افزاید: دراستان تهران برای پروژه مشابه نصب زباله سوز 60 درصد منابع ازسوی شهرداری و 40 درصد توسط بخش خصوصی انجام شد. این کارشناس پسماند با اشاره به اینکه محدودیت منابع اقتصادی شهرداری و کاهش درآمدهای شهری موجب شده شهردار نتواند منابع اقتصادی مورد احتیاج نصب دستگاه را تامین کند میگوید: نگه داشت شهر رشت خود هزینه بردار است و از طرف دیگر درآمدهای شهرداری کم شده است. وی معتقد است: مباحث زیست محیطی از جمله بحث سراوان رشت احتیاجمند فعالیت بسیار گران و هزینه بردار است. ساماندهی کوه زباله و کاهش خطرات زیست محیطی این منطقه به منابع اقتصادی و وقت زیادی احتیاج دارد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2226

به "ظرفیت های جدید اقتصادی در ساماندهی پسماند گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های جدید اقتصادی در ساماندهی پسماند گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید