عود و جشن مهرگان برای ثبت جهانی رد شدند

به گزارش پرسینا بلاگ، پرونده جشن مهرگان و هنر نواختن عود به عنوان یکی از پرونده های چند ملیتی میراث ناملموس یونسکو لحظاتی قبل ریفر شدند و برای جهانی بودن رای نیاوردند.

عود و جشن مهرگان برای ثبت جهانی رد شدند

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، جشن مهرگان یکی از سه جشن مهم ایرانیان باستان (نوروز، مهرگان و سده) است که بعد از نوروز مهم ترین آن ها به شمار می رفت. این جشن هر ساله از 16 تا 21 مهر در ایران برگزار می شد. امروزه اگرچه در میان ایرانی ها جشنی به شکوه قبل برگزار نمی گردد، اما همیشه یکی از جشن هایی است که در میان ایرانیان مهم جلوه نموده است. به خصوص در میان پیروان دین زرتشت.

در واقع، در تقویم اوستایی، سال به دو فصل تابستان عظیم و زمستان عظیم تقسیم می شد؛ که نوروز جشن آغاز فصل تابستان عظیم و آغاز گرما و مهرگان، جشن آغاز زمستان عظیم و آغاز سرما، به شمار می رفته است. مهرگان به دو جشن مهرگان کوچک که در 16 مهر برگزار می شد و متعلق به خواص بود و مهرگان عظیم که در 21 مهر که برای عوام بود تقسیم می شد.

قرار بود پرونده جشن مهرگان به عنوان یکی از پرونده های چند ملیتی در فهرست میراث جهانی یونسکو با همکاری کشور تاجیکستان قرار گیرد، اما در پانزدهمین اجلاس میراث ناملموس این ثبت انجام نشد و پرونده در واقع ریفر شد شاید این اتفاق برای سال های آینده بیفتد.

پرونده عود نیز که قرار بود با همکاری کشور سوریه در فهرست جهانی قرار گیرد در این اجلاس رأی نیاورد و برگشت داده شد. بربت (بربط) یا عود، سازی ایرانی از رده ساز های زهی زخمه ای است که در خاورمیانه و کشور های عربی شمال آفریقا نیز رواج دارد. یکی از مباحث تاریخ موسیقی ایران در دوره اسلامی، صندلی و اهمیت ساز عود است. این ساز با عنوان بربت در دوره ساسانی شکوفا شد و پس از اسلام با عنوان عود در سرزمین های مختلف اشاعه یافت در موسیقی ایران نیز تا اواخر عصر صفوی دارای اعتبار بود.

پیش از این پرونده مراسم زیارت کلیسای تادئوس دومین پرونده معرفی شده ایران که به صورت مشترک با کشور ارمنستان تهیه شده و به یونسکو فرستاده شده بود به همراه هنر مینیاتور با همکاری کشور های آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در اجلاس کمیته بین الدول میراث فرهنگی ناملموس که سال جاری برای نخستین بار به صورت مجازی در حال برگزاری است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پانزدهمین اجلاس مجازی کمیته بین الدول میراث فرهنگی ناملموس دوشنبه 24 آذر به میزبانی جامائیکا آغاز به کار کرد و به مدت شش روز تا 29 آذر (14 تا 19 دسامبر 2020) هر روز به صورت آنلاین از ساعت 4 تا 7 بعدازظهر برگزار می گردد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6166

به "عود و جشن مهرگان برای ثبت جهانی رد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عود و جشن مهرگان برای ثبت جهانی رد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید