فرهنگستان زبان فارسی باید به فرهنگستان زبان ایران تبدیل گردد

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که تبدیل فرهنگستان زبان فارسی به فرهنگستان زبان ایران خواسته اصلی و واضح ما از دولت است، گفت: فرهنگستان زبان ایران می تواند پشتوانه تمامی زبان های کشور و مانع دخالت و اختلاف افکنی مابقی گردد.

فرهنگستان زبان فارسی باید به فرهنگستان زبان ایران تبدیل گردد

احمدعلیرضا بیگی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این که بالندگی و رشد و شکوفایی فرهنگ، ادبیات ترکی، هنر و موسیقی خواسته بدیهی ما است، اظهار کرد: زمانی که برای شکوفایی فرهنگ و ادبیات یک ملت محدودیت ایجاد می گردد، آن ملت به ناچار خواسته های خود را در فضاهای بیگانه و کشورهای دیگر دنبال می نماید و این عامل بیگانه با سوء استفاده و چاشنی سم و زهر خواسته های مردم را محقق میکند، در حالی که همین بیگانه ها هیچ تاریخ و هویت مستقلی ندارند.

وی ادامه داد: براساس شواهد تاریخی، زمانی که اتحادیه شوروی فروپاشید، همین بیگانه ها خود را به آب می انداختند تا خود را به کشور ما برسانند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که یک ملت برای شکوفایی فرهنگ خود محدود می گردد، نتیجه آن جز الهام گیری از کشورهای بیگانه نخواهد شد و این عامل نیز برای ما اسباب تاثیرات نامناسب سیاسی می گردد.

وی با تاکید بر این که فرهنگ و هویت ما به دلیل قابلیت و توانایی می تواند در جغرافیای پیرامون کشور به عنوان قدرت نرم تاثیر گذار گردد، گفت: به عنوان مثال جمهوری اسلامی ایران در حوزه ادبیات عاشورا مرجعیت کاملی نسبت به جغرافیای پیرامون خود دارد و کسی در این مورد به مرزها توجهی ندارد، در گذشته دور نیز این مرجعیت در آذربایجان وجود داشت، زمانی که قدرت نرم افزاری را از خود دریغ می کنیم، این عامل برعکس عمل می نماید.

وی اضافه نمود: دولت برای شکوفایی و بالندگی فرهنگ ادبیات مردم برنامه ریزی کند، اگر دولت و سیستم نتواند این امر را تحقق کند قطعا افراد بیگانه این کار را انجام خواهند داد و سلیقه های خود را در این کار اعمال خواهند کرد.

بیگی بیان نمود: اکنون در کشوری مانند ترکیه یک فرد تبعه ترک نمی تواند با نوشته های قبر جد خود ارتباط عاطفی و معنوی برقرار کند؛ چرا که زبان حک شده روی قبر از لحاظ نوشتاری و الفبا متفاوت از زبان امروزی آن هاست.

وی تاکید نمود: بعضی افراد با مطرح کردن موضوعات نامربوط و بی ربط، حرکت هویتی ما را، حرکتی واگرانه جلوه می دهند، در حالی که ایران از آذربایجان تشکیل شده و تبریز اولین پایتخت شیعه این کشور شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که فرهنگستان زبان ترکی باید تشکیل یابد، گفت: تشکیل فرهنگستان زبان ترکی باعث مصون ماندن ملت از تعرض و ایجاد وحدت ملی می گردد و قطعا عامل تاثیرگذار قدرت نرم در جغرافیای پیرامونمان خواهد شد ولی متاسفانه بعضی از افراد با حرکات نامناسب، تفکر بیگانه ای را تقویت می نمایند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: عملکرد تاریخی ما معین است و این عوامل هیچ منافاتی با وحدت ملی ندارد، شاید در مورد تشکیل فرهنگستان به مطالبات نمایندگان جوابی دهند و موضوع زبان ترکی را در دستور کار قرار دهند ولی ما خواهان فراهم کردن زیرساخت های لازم آن هستیم، البته انتظار نداریم دولت فعلی بتواند در این رابطه کاری انجام دهد.

وی در مورد حذف انحصاری تدریس زبان انگلیسی در مدارس، اظهار کرد: بنده این طرح را امضا ننموده و هیچ اعتقادی به آن ندارم، زبان انگلیسی امکان برقراری ارتباط با سطح بین المللی فراهم نموده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2484

به "فرهنگستان زبان فارسی باید به فرهنگستان زبان ایران تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگستان زبان فارسی باید به فرهنگستان زبان ایران تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید