مساله دموکراسی در امریکا

به گزارش پرسینا بلاگ، مجمع گزینندگان روز دوشنبه به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری رسمیت بخشید اما هنوز برخی محافل رسانه ای از احتمال تغییر نتایج به نفع دونالد ترامپ سخن می گویند و خود رییس جمهور امریکا نیز حاضر نیست پیروزی رقیب را به رسمیت بشناسد.

مساله دموکراسی در امریکا

از نقطه نظر قانونی خلأهایی در قانون انتخابات و حقوق اساسی ایالات متحده وجود دارد که از تاریخ شکل گیری این کشور ناشی می شود؛ کشوری که از زمان تأسیس تغییرات زیادی را در ساختار سیاسی خود تجربه کرده و تأثیرات این تغییرات هنوز هم بر ساختار سیاسی امریکا قابل مشاهده است. از جمله این ساختارها کالج الکترال یا مجمع گزینندگان است که میراث دوران پیشا دموکراتیک امریکا بوده و از الزامات دوران جنگ داخلی محسوب می شد. در آن زمان بنیانگذاران امریکا بر اساس الزامات آن مقطع زمانی چنین سازوکاری را طراحی کردند تا ایالت های پرجمعیت به واسطه داشتن جمعیت زیاد نتوانند در همه موارد نظرشان را به کرسی بنشانند. هدف از طراحی این ساختار دموکراتیک دادن یک حق به اقلیت ها بود تا در شرایط خاص بتوانند مانع تصمیم گیری اکثریت علیه خودشان شوند. نمونه هایی از این نوع ابتکارها در دیگر دموکراسی ها نظیر دموکراسی های انجمنی در هلند یا بلژیک دیده می شود به آن معنی که در شرایط خاص اقلیت مجلس می تواند مانع از تصمیم گیری اکثریت شود. در امریکا رأی الکترال با این فلسفه شکل گرفت. با رشد و گسترش دموکراسی، به تدریج حق رأی همگانی شد و سیاهان و زنان توانستند به حق رأی دست پیدا کنند. به رغم توسعه دموکراسی همچنان برخی از آن ساختارهای قدیمی که برای مقطع زمانی خاصی طراحی شده بودند، از جمله کالج الکترال دست نخورده باقی ماندند. به رغم اینکه اعتراضات زیادی در جامعه امروزی امریکا در خصوص غیردموکراتیک بودن این ساختار مطرح شده، جمهوری خواهان به دلیل سود بردن از آن حاضر به حذف رأی الکترال نیستند. در قرن بیست و یکم رأی کالج اکتورال تبدیل به رأیی تشریفاتی و نمادین شد؛ چرا که بر اساس سنت انتخاباتی یکی از کاندیداها پس از اتمام شمارش آرا شکست را می پذیرفت و این رویه طی 120 سال گذشته وجود دارد.

مورد ترامپ دومین موردی است که کاندیدای بازنده از پذیرش شکست در انتخابات سر باز می زند و تلاش می کند با بهره گیری از روش های مختلف نتیجه را به نفع خود تغییر دهد. حدود 150 سال پیش که یک کاندیدا از پذیرش شکست سر باز زد، پیش از مراسم تحلیف دو حزب جمهوری خواه و حزب دموکرات باهم به تفاهم رسیدند اما امروز ترامپ شرایط متفاوتی را رقم زده است. تقریبا از روز 10 نوامبر که رسانه ها پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری را معرفی کردند و اختلاف آرای دو کاندیدا مشخص شد، پیروزی بایدن مسلم بود. از سوی دیگر، تیم حقوقی کارزار دونالد ترامپ به رغم تلاش های فراوان تا همین امروز هم نتوانست شواهد و استدلال هایی جدی در خصوص تقلب در انتخابات ارایه کند؛ به طوری که حتی دیوان عالی که اکثریت آن را قضات محافظه کار تشکیل می دهند و سه قاضی آن مستقیما از سوی رییس جمهور فعلی امریکا، دونالد ترامپ منصوب شده اند شکایت تیم حقوقی جمهوری خواهان را وارد ندانستند و موضوع را بررسی نکردند. در شرایط فعلی هرچند که ممکن است از نظر حقوقی راه هایی نادر و غیرمرسوم برای تغییر نتایج وجود داشته باشد یا وکلای تیم ترامپ برای کسب درآمد در پی امتحان این راه ها باشند اما نظر غالب حقوقدانان و کارشناسان بر این است که این راه های نادر اثربخش نخواهند بود و بنابراین باید جو بایدن را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری دانست. باید توجه داشت که ساختار سیاسی امریکا ساختاری دموکراتیک است و در بستری دموکراتیک ایستادن در برابر رأی مردم هزینه های سنگینی دارد و کسی که بخواهد در برابر دموکراسی بایستد، نه تنها از سوی نهادهای دموکراتیک که از سوی مردم نیز طرد می شود. در روزهای آینده آقای مایک پنس، معاون اول رییس جمهور امریکا باید به عنوان رییس کنگره نتایج انتخابات را تأیید کند و از نگاه حقوقی و سیاسی او به احتمال قریب به یقین این کار را خواهد کرد. همانطور که در کالج الکتورال مشاهده شد که حتی یک الکتور هم حاضر نشد آبروی سیاسی و اعتبار خود را قربانی کند و بر خلاف آرای عمومی ایالت، رأی خود را به نفع دونالد ترامپ ثبت نماید. این یعنی رویه قالب دموکراتیک امسال نیز حفظ می شود و سنا بدون بررسی خاصی نتایج انتخابات را تأیید می کند. به همین دلیل درست است که براساس قوانین هنوز شانسی هرچند ناچیز برای ترامپ وجود دارد، اما با توجه به اینکه حفظ رویه عرفی اهمیت دارد، سناتورهای حزب جمهوری خواه و مایک پنس در مقابل رأی مردم نخواهند ایستاد. حزب جمهوری خواه امروزه در شرایط حساسی واقع شده است و اگر این حزب تصمیم بگیرد دموکراسی را به چالش بکشد و در مقابل رأی مردم بایستد، با مسائل بسیاری روبه رو خواهد شد. از همین رو نیز بود که تعدادی از جمهوری خواهان ارشد پس از اعلام رأی کالج الکتورال تصمیم گرفتند پیروزی بایدن را به رسمیت بشناسند. ضمن اینکه از رفتارهای مایک پنس پس از انتخابات سوم نوامبر می شود حدس زد که او شکست را پذیرفته و برای آینده سیاسی خود حاضر نخواهد شد که در مقابل رأی مردم بایستد.

منبع: اعتماد

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6114

به "مساله دموکراسی در امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مساله دموکراسی در امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید