نوآورانه ترین ابزار های دسترس پذیر 2019

به گزارش پرسینا بلاگ، مجله تایم سالانه در دسته بندی های مختلف، بهترین نوآوری ها برای هوشمند شدن زندگی را معرفی می نماید و این بار اقدام به معرفی هیجان انگیزترین اختراعات حوزه دسترس پذیری نموده است.

نوآورانه ترین ابزار های دسترس پذیر 2019

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، مجله تایم برای جمع آوری فهرست بهترین نوآوری های سال 2019 ، با استفاده از گروه های مختلف ویراستاران و خبرنگاران سراسر دنیا و به وسیله فرآیند پرسشنامه و نظرسنجی های آنلاین نوآوری های مختلف را بر اساس فاکتور های اصلی از جمله اصالت، خلاقیت، تاثیر در زندگی، جاه طلبی و اثربخشی آن ارزیابی نموده و نتیجه این فهرست، 100 اختراع پیشگام است که روش زندگی، کار، بازی و حتی تفکر ما را دچار تحول و بهبود نموده است.

البته تایم سعی نموده که این اختراعات را در بخش های مختلف رده بندی کند که یکی از این بخش ها ابزار های دسترس پذیر است. در ادامه بهترین آن ها را به انتخاب تایم معرفی می کنیم البته قبل از هر کار بهتر است که تعریف درستی از این ابزار ها ارائه دهیم. دسترس پذیری یا دستیابی پذیری یک عبارت کلی برای سیستم یا ابزاری است که برای بیشترین تعداد افراد دسترس پذیر باشد. به عبارتی دیگر، دسترسی پذیری، میزان و درجه آسان بودن دسترسی است، دسترسی پذیری نباید با کارایی اشتباه گرفته گردد، چیزی که آسانی استفاده شدن یک ابزار، یک فضا یا یک سرویس، برای هر کاربر را توضیح می دهد. دسترسی پذیری می تواند به این صورت هم توضیح داده گردد قابلیت دسترسی برای به کار انداختن یک سامانه یا یک ابزار، برای سود و هدفی خاص.

معنای دیگر دسترسی پذیری در زمینه ناتوانی های جسمی افراد است و حقی که آن ها برای دسترسی به هر سامانه یا ابزاری را دارند، همچنین ابزاری که این کاربران را توانمند می نماید تا به حق دسترسی خود برسند. مانند نرم افزار های خواننده صفحه های وب، جایگاه های چرخ دار و دیگر ابزار.

سمعک مبتنی بر هوش مصنوعی

بسیاری از افرادی که واقعا می توانند از سمعک استفاده نمایند و شرایط شنیداری خود را بهبود بدهند، از ترس ضعیف بودن سیگنال ها، از آن استفاده نمی نمایند، اما شرکت استارکی سمعکی را به تازگی طراحی نموده است که لیویو ای آی نام دارد و نخستین سمعکی است که در آن برای بالا بردن کیفیت صدا و همچنین نظارت بر سلامت روحی و جسمی کاربر از هوش مصنوعی بهره می برد. هوش مصنوعی به همراه حسگر هایی که در این سمعک تعبیه شده، به کاربر امکان می دهد که به موسیقی گوش دهد، به طور شفاهی به سوالات یک دستیار هوشمند پاسخ دهد، مکالمات به زبان های دیگر را به زبان کاربر ترجمه می نماید و همچنین احتمال سقوط کاربرش را تشخیص و به او هشدار می دهد. این سمعک حتی فعالیت بدنی کاربر و همچنین میزان تعامل او را با افراد دیگر در طول روز ارزیابی می نماید که مورد آخر بیشتر در خصوص افراد مسنی است که به دلیل عدم شنوایی صحیح رفته رفته از دوستان و آشنایان خود دور و منزوی می شوند.

آچین بومیک، مدیر ارشد فناوری استارکی و یکی از افرادی است که علیرغم نداشتن مشکل شنوایی از این سمعک استفاده می نماید. او در خصوص این محصول می گوید: با وجودی که این سمعک سال 2018 به بازار عرضه شده، هم اکنون به پرفروش ترین محصول مان تبدیل شده است. او معتقد است که شنیدن صدا ها به وسیله سمعک لیویو بهتر از شنوایی معمولی است.

عینک سخنگو

برای کسانی که با اختلالات بینایی زندگی می نمایند، MyEye 2 دستگاهی است که زندگی شان را زیر و رو می نماید. این دستگاه که ابداع شرکت OrCam است، عینک سخنگو نام گرفته و به قاب هر عینکی متصل می گردد و می تواند چهره و حتی پول نقد را شناسایی کند و متن یا هر گونه اطلاعات را حتی از روی بارکد با صدای بلند برای کاربرش بخواند.

آمنون شاشوا، مخترع این فناوری می گوید: قرار دادن چنین قدرتی در چنین ابزاری مثل این است که یک فیل را در یک کمد کوچک جا دهید. این ابزار همچنین می تواند برای کسانی که اختلال دیسلکسیا یا خوانش پریشی دارند، بسیار مفید باشد. لازم به ذکر است که این عینک به هوش مصنوعی مجهز است. نسخه جدیدتر این عینک که قرار است سال آینده عرضه گردد، به کاربران این امکان را می دهد تا اطلاعات خاص تری را دریافت نمایند؛ مثلا کاربر می تواند به دستگاه بگوید فقط عناوین روزنامه یا فقط بخش پیش غذای منوی رستوران را بخواند. این دستگاه در 48 کشور دنیا موجود است و حتی در بعضی کشور ها به شهروندان نابینا به رای گیری یاری نموده است.

سرگرمی با چشمک زدن

Comcast Xfinity X 1 ابزاری مجهز به کنترل چشم و مبتنی بر وب است. روی کامپیوتر، تبلت و تلویزیون نصب می گردد و برای افرادی طراحی شده که معلولیت جسمی دارند. در واقع به کاربر امکان می دهد که با چشم هایش در وسایل الکترونیک خود وب گردی کند.

این ابزار از فناوری دستیار و همچنین نرم افزاری بهره می برد که چشمان کاربر را رصد می نماید. کاربران می توانند با ورود به سایت رایگان Xfinity و با نگاه کردن به دکمه های مختلف در این سایت وب گردی نمایند. مدیرعامل شرکت سازنده این ابزار می گوید: این ابزار خیلی از افراد را برای نخستین بار با دنیای وب آشنا می نماید و قدرت وب گردی را به آن ها می دهد.

عصای هوشمندتر

چند سال پیش، کورسات سیلان، یک فرد نابینا، سعی می کرد که اتاقش را درون یک هتل پیدا کند و برای این کار از اپلیکیشن راستایابی در گوشی موبایل استفاده می کرد و همزمان نیز چمدانش را می کشید که متاسفانه به یک ستون برخورد کرد و پیشانی اش شکست. همین امر موجب شد که به فکر اختراع ابزار مناسبی برای نابینا ها بیفتد. او با یاری یکی از دوستانش عصای هوشمندی را با نام WeWalk طراحی کرد که اشیای بالاتر از قفسه سینه کاربر را تشخیص می دهد و با اپلیکیشن های راستایابی مثل گوگل مپ جفت می گردد تا بتواند به 250 میلیون فرد نابینا یا کم بینا در سراسر دنیا یاری کند تا بدون احتیاج به تلفن هوشمند راستا خود را پیدا نمایند.

منبع:دانشجو

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2659

به "نوآورانه ترین ابزار های دسترس پذیر 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوآورانه ترین ابزار های دسترس پذیر 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید