پیکاپ نو چینی در راه بازار ایران

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران : پارس خودرو که متعلق به گروه خودروسازی سایپا است، در اوایل دهه 80 شمسی مونتاژ نسل اول پیکاپ نیسان ناوارا که با کد D22 شناخته می گردد را شروع کرد.

پیکاپ نو چینی در راه بازار ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از پدال، این خودرو که در آن موقع پیکاپ نسبتاً مدرنی محسوب می شد، به بخش وانت های بازار کشور که تحت سلطه مدل های سالخورده زامیاد 24، مزدا 2000 و پیکان وانت بود، طراوتی بخشید. ناوارا که در ایران با نام نیسان پیکاپ عرضه می شد، حدود یک دهه روی خط فراوری پارس خودرو باقی ماند اما با وضع تحریم های سال 1391 علیه کشورمان، این شرکت در فراوری پیکاپ به مشکل خورد.

پارس خودرو اما بجای اینکه خط فراوری نیسان پیکاپ را تعطیل کند، سراغ نسخه چینی این خودرو رفت که به وسیله دانگ فنگ با نام ریچ فراوری می شد. ریچ که برای اولین بار در سال 1999 به بازار چین عرضه شد، به وسیله سرمایه گذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان بر اساس ناوارا D22 شکل گرفته بود. درواقع ریچ را می توان نسخه چینی شده نیسان پیکاپ دانست. دانگ فنگ با انجام فیس لیفت و به روزرسانی هایی، نسل اول ریچ را تا سال 2014 روی خط فراوری نگه داشت و سپس نسل دوم آن را معرفی کرد.

در ایران اما ریچ چندان پیروز عمل نکرد و نتوانست جانشین خیلی مناسبی برای نیسان پیکاپ باشد ولی بااین حال رفته رفته تا حدودی جای خود را در بازار باز کرد. حال هم خبر رسیده که سایپا میخواهد تازهترین نسل ریچ را به بازار کشورمان عرضه کند. این پیکاپ تازه که در چین با نام ریچ 6 شناخته می گردد، برای اولین بار در سال 2017 معرفی گردید. ریچ 6 بر اساس نسل کنونی یا همان نسل سوم نیسان ناوارا ساخته شده که این اشتراک از ظاهر آن خصوصاً در قسمت جانبی و عقب کاملاً معین است.

بااین حال، دانگ فنگ در قسمت جلوی ریچ 6 با جلوپنجره عظیم کرومی و چراغ های چندضلعی، نمای متفاوتی نسبت به ناوارا ایجاد نموده است. پروفیل جانبی این پیکاپ چینی اما اساساً با ناوارا یکسان است و در عقب هم شباهت زیادی به همتای ژاپنی خود دارد. عرض و فاصله محوری ریچ 6 که به ترتیب 3,150 میلی متر و 1,850 میلی متر است، دقیقاً با ناوارا یکسان است اما طول 5,290 میلی متری آن کمی از نسخه ژاپنی بیشتر است. درمجموع، ازآنجایی که ریچ 6 بر اساس نسل سوم ناوارا شکل گرفته، ظاهری بسیار مدرن تر و عضلانی تر از ریچ قدیمی که در ایران دیده ایم دارد.

دانگ فنگ برای ریچ 6 داشبورد متفاوتی نسبت به ناوارا طراحی نموده که دریچه های تهویه دایره ای و تریم نقره ای رنگ از ویژگی های آن هستند. البته طراحی کلی داشبورد چندان جالب و مدرن به نظر نمی رسد و سطح پایین تر خود نسبت به ناوارا را نشان می دهد. بعلاوه به منظور پایین آوردن قیمت، در داخل خودرو در قسمت هایی مثل کنسول میانی از پلاستیک خشک استفاده شده است. در میانه داشبورد یک نمایشگر 7 اینچی قرار گرفته که از بلوتوث و اتصال تلفن همراه برخوردار است درحالی که در تیپ های بالایی کنترل تهویه اتوماتیک هم ارائه می گردد.

ریچ 6 با دو پیشرانه مختلف شامل 2.4 لیتری تنفس طبیعی بنزینی و 2.5 لیتری توربودیزل در بازار چین عرضه می گردد. موتور بنزینی 158 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد و با گیربکس پنج سرعته دستی ارائه می گردد. برای موتور دیزلی اما که 140 اسب بخار قدرت و 305 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید، گیربکس های پنج سرعته دستی، شش سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است که آخری ساخت ZF بوده و از حالات رانندگی مالی، اسپرت و برفی برخوردار است.

برای ریچ 6 سامانه چهارچرخ محرک هم ارائه می گردد که شاخت بورگ وارنر است اما این سیستم از قفل دیفرانسیل عقب بی بهره است که روی توانایی های آفرود خودرو تأثیر منفی می گذارد. این پیکاپ چینی روی رینگ های 16 اینچی با لاستیک های 255 قرار گرفته و ترمزهای آن در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای است. سیستم تعلیق ریچ 6 در جلو از نوع دو جناقی و در عقب فنر شمش است و در همه تیپ ها به صورت استاندارد به سیستم کنترل پایداری یا ESP مجهز است. در تیپ های بالاتر اما دی لایت LED و دوربین دید عقب هم ارائه می گردد.

برای بازار ایران گفته شده سایپا نسخه بنزینی ریچ با گیربکس دستی را در نظر گرفته است اما هنوز تیپ و سطح تجهیزات آن معین نیست. این پیکاپ در چین با قیمتی از 89,800 یوآن معادل 13,900 دلار تا 139,800 یوآن معادل 21,700 دلار عرضه می گردد و باید دید سایپا آن را با چه تیپ و سطح تجهیزاتی در بازار کشور عرضه خواهد نمود. ازآنجایی که به تازگی این پیکاپ در مجموعه سایپا دیده شده است، احتمالاً به زودی فراوری آن به وسیله زامیاد یا پارس خودرو شروع خواهد شد.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7635

به "پیکاپ نو چینی در راه بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیکاپ نو چینی در راه بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید