چرا عیدی 300 هزار تومان زیاد شد؟

به گزارش پرسینا بلاگ، بر اساس ماده (75) قانون مدیریت خدمات کشوری امتیاز میزان عیدی انتها سال کارمندان و بازنشستگان معادل 5000 است. این امتیاز در ضریب سالانه حقوق در نهایت مشخص کننده میزان عیدی کارکنان است.

چرا عیدی 300 هزار تومان زیاد شد؟

به گزارش ایسنا، بر این اساس، در بودجه 1399 عیدی کارکنان یک میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده بود و میزان افزایش حقوق 15 درصد بود؛ به طوری که حداقل دریافتی برای کارکنان و بازنشسته ها 2.8 میلیون تومان مصوب و اجرایی شد.

در حالی رقم نهایی عیدی در هیات دولت مصوبه می شود و احتمال تغییر آن وجود دارد که با تصمیم امروز (چهارشنبه) دولت مبلغ عیدی یک میلیون و 500 هزار تومان تعیین شد.

پیگیری ها نشان می دهد که دلیل این افزایش به اعمال فوق العاده 50 درصدی امتیاز قانونی برای حقوق کارکنان در خاتمه سال گذشته بر می شود که در نتیجه بر تغییر ضریب و محاسبات عیدی موثر بوده است.

این در حالی است که اعمال 50 درصدی فوق العاده، بعد از تصویب قانون بودجه بود و طبیعتا در آن موقع در محاسبه عیدی گنجانده نشده بود.

اما این که ماجرای این 50 درصد چیست و بر چه مبنایی دولت نسبت به آن اقدام کرد موضوعی است که به تاکید قانون برنامه برنامه ششم توسعه برای کاهش اختلاف حقوق کارکنان و یک مجوز در سال های گذشته در قانون برنامه پنجم توسعه بر می شود؛ به طوری که در مفاد (65)، (66) و (68) فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری امتیازاتی برای تعیین حقوق کارکنان تعیین شده و بر همین اساس در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده که دستگاه ها می توانند این امتیاز را تا 50 درصد افزایش دهند.

مانع اصلی برای اجرای این مجوز قانونی و اعمال آن در حقوق کارکنان به تامین اقتصادی آن بر می گشت، اما در نهایت در خاتمه سال گذشته سازمان برنامه و بودجه بخشنامه ای صادر و طی آن خاطرنشان کرد که مجوز لازم برای استفازه از این امتیاز برای دستگاه ها فراهم شده و از اول اسفند ماه تمامی دستگاه هایی که تا پیش از این از مزایای 50 درصد برخوردار نبودند می توانند از آن استفاده نمایند.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6510

به "چرا عیدی 300 هزار تومان زیاد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عیدی 300 هزار تومان زیاد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید