کالبدشکافی مزد 99 ، مقایسه دلاری حداقل مزد کارگران در سال 96 و 99

به گزارش پرسینا بلاگ، در آخرین جلسه شورای عالی کار، تکلیف میزان افزایش دستمزد کارگران با رأی نمایندگان دولت و کارفرما و بدون توافق جامع با طرف کارگری به تصویب رسید و زمینه را برای تداوم حواشی فریز مزدی و جلوگیری از جبران خرید کارگران مهیا کرد.

کالبدشکافی مزد 99 ، مقایسه دلاری حداقل مزد کارگران در سال 96 و 99

خبرنگاران - احمد میرخدائی: در آخرین جلسه شورای عالی کار، تکلیف میزان افزایش دستمزد کارگران با رأی نمایندگان دولت و کارفرما و بدون توافق جامع با طرف کارگری به تصویب رسید و زمینه را برای تداوم حواشی فریز مزدی و جلوگیری از جبران خرید کارگران مهیا کرد. در این جلسه طرف کارگری خواهان نزدیک شدن حداقل حقوق کارگری به حداقل هزینه معیشت بود؛ اما طرف کارفرمایی که از بحث فریز مزدی طرفداری می کرد در نهایت با افزایش 21 درصدی حقوق و اضافه کردن مبلغ مزایا موافقت کرد و همین مسئله باعث شد همچنان فاصله مزد و معیشت قشر کارگر پایدار بماند.

بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی کار، حداقل حقوق کارگران مشمول قانون کار در امسال یک میلیون و 835 هزار و 427 تومان مشخص شد که نسبت به سال قبل 21 درصد افزایش دارد. همچنین طبق این مصوبه، مبلغ بن کارگری با 110 درصد افزایش به 400 هزار تومان افزایش پیدا نموده و پیشنهاد افزایش بن مسکن کارگری از 100 هزار تومان به 200 هزار تومان نیز مطرح شده که البته اعمال آن در فیش حقوق کارگران نیازمند تصویب هیات وزیران است.

افزایش دستمزد کارگران از راستا بالا بردن مبلغ مزایا یکی از نکاتی بود مورد اعتراض طرف کارگری در این مصوبه بود و مقاومت طرف های دولتی و کارفرمایی در برابر تغییر این رویه باعث شد آن ها از ادامه حضور در جلسه خودداری نمایند؛ زیرا به اعتقاد نمایندگان کارگری، بخش قابل توجهی از کارگران حداقل بگیر هستند و مزایای مورد نظر قانون کار را دریافت نمی نمایند در نتیجه حتی اگر حقوق کارگری با افزایش مزایا بالا برود، باز هم بخش زیادی از کارگران کمترین رقم را دریافت خواهند کرد.

  • دعوای حقوق 2.8 میلیون تومانی

در جلسه اخیر شورای عالی کار، طرف کارگری به استناد توافق شرکای اجتماعی بر رقم 4 میلیون و 940 هزارتومانی برای سبد معیشت، خواهان افزایش حداقل مزد متناسب با افزایش هزینه معیشت بود و درنهایت حتی به افزایش حداقل دستمزد به 2.8 میلیون تومان نیز رضایت داد تا کف حقوق کارگران نیز مانند کارمندان روی این رقم بسته گردد که البته موردقبول شرکای اجتماعی واقع نشد.

البته بعد از اتمام جلسه، طرف کارفرمایی مدعی شد با مصوبه اخیر، کف حقوق کارگران به 2.8 میلیون تومان افزایش یافته و حتی بعضی کارشناسان مالی نیز با دمیدن در این ادعا اعلام کردند عملاً هیچ کارگری کمتر از 2.8 میلیون تومان دریافتی ندارد؛ در حالی که حتی دریافتی یک کارگر حداقل بگیر دارای دو فرزند، به شرط دریافت 367 هزار تومان حق اولاد، 400 هزار تومان بن کارگری و 100 هزار تومان حق مسکن همچنان به 2.8 میلیون تومان نمی رسد و فقط با افزایش 100 هزارتومانی بن مسکن می تواند چنین رقمی را دریافت کند که فقط 36 درصد بیش از رقمی است که در سال گذشته دریافت می نموده است.

البته طرف کارفرمایی هم به مصوبه مزد 99 انتقاد دارد؛ چنان که اصغر آهنی ها، عضو کارفرمایی شورای عالی کار می گوید: حقوق کارگران با احتساب حق سنوات، بن کارگری، حق مسکن و عیدی و پاداش آخر سال ماهانه 3 میلیون و 336 هزار تومان است و نسبت به نرخ تورم انتظاری که سال 99، که 18 درصد برآورد می گردد، افزایش چشمگیری داشته است. حتی آهنی ها افزایش 21 درصدی حداقل حقوق کارگری را نیز قانون و موردتوافق همه طرف­ها می داند و اعلام می نماید: همین میزان افزایش رقم دستمزد نیز موردنقد بخشی از کارفرمایان نهاده شده و می گویند توان تأمین همین 21 درصد را نیز ندارند.

  • شکاف مزد و معیشت 2.3 میلیون تومان

طبق قانون کار، حقوق کارگران باید با توجه به نرخ تورم رسمی و هزینه معیشت خانوار کارگری مشخص گردد؛ اما در مشخص مزد سال 99 کارگران به رشد هزینه معیشت توجهی نشد و فقط نرخ حداقل نرخ تورم ملاک افزایش دستمزد نهاده شد. به گزارش خبرنگاران، در شرایطی که مرکز آمار ایران نرخ تورم سال 98 را 34.8 درصد اعلام نموده و کارشناسان تورم انتظاری امسال را 41 درصد پیش بینی می نمایند، حداقل مزد 99 کارگران 21 درصد افزایش پیدا نموده و حتی با احتساب مزایا نیز افزایش آن از 29 درصد فراتر نمی رود؛ در حالی که حداقل هزینه معیشت کارگری در طول یک سال گذشته 31.4 درصد رشد داشته و به افزایش شکاف میان مزد و هزینه کارگران دامن زده است.

طبق توافق شرکای اجتماعی در شورای عالی کار، سبد معیشت یک خانوار کارگری 3.3 نفره کارگری در اسفند 98 معادل 4 میلیون و 940 هزار تومان مشخص شده یعنی اگر این خانوار رایک کارگر حداقلی بگیر اداره کند، فقط 53 درصد از مخارج آن با حقوق و مزایای کارگری تأمین می گردد و 47 درصد از هزینه معیشت معادل 2 میلیون و 360 هزار تومان بی پاسخ می ماند.

  • کارگران چند دلار حقوق می گیرند؟

در شرایطی که مشخص دستمزد با توجه به هزینه معیشت باوجود اصرار طرف کارگری مدنظر شورای عالی کار و به ویژه نمایندگان کارفرمایی قرار نمی گیرد، محاسبه حقوق دریافتی کارگران به ارزهای معتبر خارجی خصوصاً دلار می تواند از بحرانی که تورم برای معیشت کارگری ایجاد نموده پرده بردارد.

در حقیقت با توجه به اینکه قیمت ها در اقتصاد ایران هم بستگی بالایی دارند و کارفرمایان نیز در قیمت گذاری تولیدات خود همیشه قیمت دلار را ملاک قرار می دهند، تطبیق دستمزد ریالی کارگر با ارزش دلاری آن قادر است نمایی به نسبت روشن از تحولات هزینه ای و تغییرات قدرت خرید کارگران را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگاران، در شرایط فعلی کف قیمت دلار در بازار تهران 16 هزار تومان است که با مدنظر قرار دادن این رقم می توان گفت حداقل حقوق قانون کار در فروردین ماه معادل کمتر از 115 دلار است؛ آنالیز ها نشان می دهد حداقل حقوق کارگران در سال 96 معادل 230 دلار و در سال 89 معادل 290 دلار بوده است. بر اساس این محاسبات، در فروردین ماه 99، حقوق کارگرانی که همه مزایا و بن های مصوب قانون کار را نیز دریافت می نمایند از 145 دلار فراتر نمی رود و حقوق و مزایای کامل یک کارگر با حق اولاد 2 فرزند نیز فقط 168 دلار ارزش دارد.

جالب این جاست که حتی به فرض اینکه با فرمول کارفرمایان، حقوق و مزایا یک کارگر متأهل با دو فرزند با احتساب عیدی و پاداش آخر سال 3 میلیون و 336 هزار تومان در نظر گرفته گردد، باز هم معادل دلاری این دستمزد از 208 دلار فراتر نخواهد رفت و همچنان قدرت خرید آن از حداقل حقوق سال 96 کمتر است

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4070

به "کالبدشکافی مزد 99 ، مقایسه دلاری حداقل مزد کارگران در سال 96 و 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالبدشکافی مزد 99 ، مقایسه دلاری حداقل مزد کارگران در سال 96 و 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید